Nu väljer familjen att utöka auktionerna på Tradera med Nobelaccessoarer till förmån för Sara Danius minnesfond.

Finalen på Danius auktioner: Nobelaccessoarerna

Under ett antal veckor har svenska folket haft möjlighet att buda på Sara Danius privata garderob, via den cirkulära marknaden Tradera. Nu väljer familjen att utöka auktionerna med fler av Sara Danius skor, väskor och smycken till förmån för hennes minnesfond. Och det är inte vilka accessoarer som helst – Sara Danius bar samtliga till hennes omtalade Nobelklänningar.

Sara Danius lämnade efter sig en otrolig samling kläder och skor, som nu har fått nytt liv genom initiativet Modet Lever Vidare. Idag presenteras de sista, mycket exklusiva auktionerna: skor, väskor och smycken som Sara Danius bar under Nobelfesterna 2015, 2016, 2017 och 2018 och som fram tills nu visats upp på Nationalmuseum. Från och med 9 mars blir accessoarerna en del av utställningen Modet lever vidare på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm.

Det handlar bland annat om ett par svarta skor med glasklack från Prada, ett par rosa mockaskor med metallnitar från Miu Miu, en svart aftonväska i siden från Gucci och ett par örhängen med paljetter och kristaller från Prada. Accessoarerna bars till de uppmärksammade Nobelklänningar som Per Engsheden, en av Sveriges främsta modedesigners, designade åt Sara Danius under åren 2015 - 2018. Se alla Nobelaccessoarerna här.

– Min syster och Pär Engsheden hade ett närmast unikt samarbete som resulterade i fyra fantastiska klänningar; alla med sina individuella berättelser. Accessoarerna Sara bar till klänningarna valdes naturligtvis med omsorg och eftertanke – de var ju en del av varje klännings budskap, säger Isadora Cugler, syster till Sara Danius och initiativtagare tillsammans med Tradera.

På Tradera har initiativet Modet Lever Vidare hittills samlat in över 745 000 kr genom över 10 800 bud. Pengarna går oavkortat till Sara Danius minnesfond, som startades av hennes familj, till förmån för kvinnliga banbrytare inom essäistik, kritik, humanistisk forskning, journalistik och konstnärliga verksamheter.

– Det är helt fantastiskt vilket gensvar vi har fått och det visar verkligen hur omtyckt och betydelsefull Sara Danius var. Hennes garderob är ett stycke modehistoria – som nu får leva vidare till förmån för andra banbrytande kvinnor, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Den ikoniska blusen gick för 63 000 kronor
Den dyraste auktionen hittills är den ikoniska knytblusen med kvinnosymbolen som Sara Danius designade tillsammans med Camilla Thulin till förmån för föreningen GAPF (Glöm aldrig Pela och Fadime). Efter en intensiv budgivning med 179 bud landade slutpriset på 63 000 kronor. Näst dyrast är än så länge sidenblusen från Dolce et Gabbana som Sara bar på ELLE-galan 2017, som inbringade 33 500 kronor. Även skorna som hon bar när hon tillkännagav att Nobelpriset i litteratur gick till Bob Dylan år 2016 var eftertraktade och gick till slut för 18 000 kronor.

Ett urval av avslutade auktioner i Modet Lever Vidare:
(inklusive slutpriser)

Auktion Slutpris

Sara Danius ikoniska knytblus 63 000 kr

Dolce et Gabbana blus 33 500 kr

Prada plisserad kjol 21 900 kr

Anna Holtblad knytblus sidenmix 20 500 kr

Dylanskorna, Prada klackskor 18 000 kr

Pärlbroderad vintageväska 12 800 kr

Silverfärgade stilettklackar från Prada 12 500 kr

Se alla avslutade auktioner listade här.

Se accessoarerna

Från och med 9 mars visas accessoarerna även på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm: https://www.sven-harrys.se/sv/utforska/konsthallen/modet-lever-vidare/

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hagelin, presschef, Tradera
Mejl: sofia.hagelin@tradera.com