Buda hem en ryggsäck av Lasse Åberg

Idag börjar en auktion med pimpade ryggsäckar av märket Boblbe-e till förmån för barncancerfonden. Det är Lasse Åberg och Dogge Doggelito som har valt att sätta sin personliga prägel på två ryggsäckar som gjorts om av designstudenten Alexander Lundqvist Cruz. Pengarna går oavkortat till Barncancerfonden. Det hela började som ett hobbyprojekt av den snart nyutexaminerade industridesignstudenten Alexander Lundqvist Cruz. Han kom på idén att göra om ett par ryggsäckar av märket Boblbe-e till konstverk och lät Lasse Åberg och Dogge Doggelito sätta sin personliga prägel på var sin av dessa. - Jag valde att kontakta tillverkaren av väskorna med en idé om att göra en väska lämplig för mer formella tillfällen. När grundarbetet med väskan var klart kontaktade jag Lasse Åberg och Dogge Doggelito och lät dem skapa varsitt konstverk av ryggsäckarna, säger Alexander Lundqvist Cruz. Budgivningen kommer från och med idag att äga rum på auktionssajten Tradera och kommer sedan att pågå till och med den 7 april. Pengarna som auktionerna genererar går därefter oavkortat till Barncancerfonden. -Alexander har visat ett oerhört stort engagemang för Barncancerfondens arbete. Barncancerfonden finansierar merparten av forskningen inom barncancerområdet, och får inga bidrag från vare sig stat, kommun eller landsting. Därför är vi beroende av gåvor från generösa privatpersoner och företag, säger Ann-Marie Bertilsdotter som är projektledare för Barncancerfondens insamlingskampanjer. Konstverken av Lasse Åberg och Dogge Doggelito är döpta till ”Sällskapsresan” och ”Tri Color”. På ”Sällskapsresan” har Lasse Åberg satt sin personliga prägel genom att fästa 70 år gamla dekaler från olika orter för att dra en parallell till hans filmer. - Jag blev kontaktad av en ung designstudent på Gotland som sa ’Kära Lasse kan du hjälpa mig att göra om en väska som jag ska sälja till förmån för Barncancerfonden?’. Jag tycker om personer med stort hjärta så självklart ställde jag upp, säger Lasse Åberg. - Men under arbetets gång blev jag själv så förtjust i väskan att jag nog ska lägga ett bud på den jag med, säger Lasse. Dogge Doggelito har gjort sin ryggsäck, ”Tri Color”, personlig genom att måla den i färgerna gult, blått och rött. Detta för att representera Venezuela som är hans fars hemland. - Det här är en fett grym grej! Om jag kan sätta färg på en rygga och hjälpa barn med cancer så är ju det hur bra som helst, säger Dogge Doggelito. Här hittar du auktionerna www.tradera.com/auktioner/barncancerfonden För ytterligare information, kontakta: Fredrik Skärheden, Presschef, eBay & Tradera Tel: 0707-30 07 29, E-mail: fskarheden@ebay.com Ann-Marie Bertilsdotter, Projektledare, Barncancerfonden Tel: 08-584 209 09, E-mail: ann-marie.bertilsdotter@barncancerfonden.se Alexander Lundqvist Cruz, initiativtagare och industridesigner Tel: 073-500 66 26, E-mail: allu002@hgo.se www.delacruz.se För intervjuer med Lasse Åberg eller Dogge Doggelito, kontakta: Sandra Leblons, Presskontakt, Mahir Tel: 0707-35 55 35, sandra@mahir.se