Badlakan med företagets logotyp blir INTE årets julklapp

Nu i dagarna får många anställda på svenska företag julklappar av sina chefer, och när Tradera frågade svenska folket om julhandeln passade man även på att ställa några frågor om just chefsjulklappen.

Tradera har under hösten 2008 undersökt svenska folkets inställning till julen och e-handel och kunde då bland annat konstatera att hela 40 % av svenskarna köper sina julklappar på Internet.

När det gällde chefsjulklappen så svarade 77 procent att de någon gång fått en julklapp från en chef. Givmildast är cheferna i Stockholm där andelen anställda som fått julklapp är 81 procent. I södra Sverige snålas det lite, där har endast 73 % någon gång fått en julklapp från chefen.

När de svarande fick den öppna frågan om vad som är den bästa julklappen som de fått av chefen, så svarade många att bonus i form av pengar eller presentkort var den bästa presenten. När man istället frågade vilken som är den sämsta julklappen de fått var svaren desto mer varierade. Överlag kan man säga att presenter med företagets logga inte är speciellt omtyckta. Inte heller almanackor, badlakan, gammal mat eller stegräknare är något som gör chefen populär.

Januari är en hektisk månad på Tradera där många oönskade julklappar byter ägare. Är man inte nöjd med årets julklapp från chefen kan man alltid auktionera ut den på Tradera för att bättra på januariekonomin.

5 exempel på dåliga chefsjulklappar:

• Bok som går att hämta gratis på Systembolaget
  • En låda med lax som var gammal
  • En julskiva där chefen är med och sjunger
  • Bok om det egna företagets historia
  • En grytvante

5 exempel på bra chefsjulklappar:

• 10 000 kr
  • Utlandsresa Karibien
  • En månadslön (med betald skatt)
  • Champagne
  • En extra semesterdag

Fakta om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Tradera via marknadsundersökningsföretaget Zapera under oktober 2008. 1 034 svenskar mellan 18-70 år var med och svarade på webbenkäten.

Anna Chrona, Presschef, Tradera

achrona@tradera.com

www.tradera.com

Sveriges mest kompletta shoppingsajt
Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 1,6 miljoner registrerade medlemmar och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1 miljon unika besökare vilket gör Tradera till Sveriges 9:e största sajt enligt KIA-Index.

Fler exmpel på chefsjulklappar:

Exempel på de sämsta julklapparna:

Boxershorts

CD-skiva som chefen gillade men ingen annan

En 5-kronors värmeljusstake från IKEA

En ynka reklamlinjal med företagets logga.

En bilderbok om verksamheten

En bok som heter En byråkrat berättar

En flasköppnare

En fyndlåda med en massa skräp

En första hjälpen-kudde

En grytvante

En isskrapa

En julskiva där chefen är med och sjunger

En korg fylld med korv etc trots att jag är vegetarian.

En självlysande tröja med cirkel på

En vit blomkruka UTAN blomma!

Frottéhanddukar med företagsloggan på.

Kalender, utan några röda dagar - alla var svarta.

Penningbälte att ha runt magen

Presentkort att handla på firman

Prydnadsägg i glas

Tablettask