Nya Prius och fler nyheter på Frankfurtmässan

Toyota bjuder på många nyheter när årets upplaga av bilsalongen i Frankfurt slår upp dörrarna för allmänheten torsdagen den 17 september. Det är världspremiär för den helt nya fjärde generationen av Prius, europapremiär för kompakt-SUV:en RAV4 Hybrid och världspremiär för crossoverkonceptet C-HR. Dessutom visas den vätgasdrivna elbilen, bränslecellsbilen Toyota Mirai, som nu börjar säljas i Europa.

Satsningen på hybridteknik i dess olika former – fullhybrid, laddhybrid och bränsle­cellsteknik – går som en röd tråd genom Toyotas produktlanseringar. Toyota har nu 31 olika hybridmodeller i produktion, varav sex (snart sju) säljs i Sverige.

Nya Toyota Prius, generation fyra

Den största Toyota-nyheten i Frankfurt torde vara den alltigenom nya, fjärde generationen av hybridikonen Prius. Med målet att sänka modellens redan låga CO2-utsläpp med ytterligare 18 procent, representerar nya Prius det hittills största utvecklingssteget i modellens historia.

Allt är nytt: från hybriddrivlinan – såväl förbränningsmotor som hybridkomponenter och batteri – till hjulupphängning, kaross och interiör. Till och med plattformen som bilen bygger på är ny; Prius är den första modellen med Toyota New Global Architecture-plattformen, TNGA. Resultatet är att den nya generationen Prius inte bara är markant mer energieffektiv, den är också roligare att köra, har bättre innerutrymmen, högre komfort och en mycket hög säkerhetsnivå.

Jämfört med föregående generation är nya Prius 60 mm längre (4,54 meter), 15 mm bredare (1,76 meter) och 20 mm lägre (1,47 meter). Hjulbasen är oförändrat 2,70 meter.

Med nya Prius vill Toyota ytterligare höja standarden för vad som går att åstadkomma med fullhybrid­teknik, något som kommande hybridmodeller från Toyota också kommer att kunna dra nytta av.

Nya RAV4 Hybrid

När den framgångsrika kompakt-SUV:en RAV4 nu kommer som fullhybrid får den en klassledande låg bensinförbrukning på endast 4,9 liter/100 km och ett CO2-utsläpp på låga 115 g/km. Det har dock inte gått ut över prestanda. Bilens 2,5 liters Atkinson bensinmotor i kombination med elmotorn ger RAV4 Hybrid en systemeffekt på 197 hästkrafter, vilket ger en acceleration 0-100 km/tim på 8,7 sekunder.

RAV4 Hybrid är fyrhjulsdriven, utrustad med auto­matväxellåda och har en dragvikt på 1 650 kg.

Som standard är RAV4 Hybrid utrustad med säkerhetspaketet Toyota Safety Sense som också – för första gången på en volymmodell från Toyota – kompletterats med en Panoramic View Monitor, som gör det möjligt att se bilens närmaste omgivning i ett 360-graders fågelperspektiv på en 7 tum stor färgbildskärm.

Utseendemässigt har RAV4 uppgraderats med bland annat fronten i en mer kraftfull tolkning av Toyotas formspråk Keen Look och Under Priority.

Nya C-HR crossoverkoncept

Som en föraning av den kommande produktionsmodell som ska lanseras på bilsalongen i Genève 2016, är det världspremiär för konceptbilen C-HR, en fyrdörrars kompakt crossover med fullhybriddrift. Bilen är utvecklad i samarbete mellan Toyotas europeiska designcenter ED2 i Frankrike och övriga designavdelningar inom företaget.

C-HR ligger mellan B- och C-segmentet i storlek. Den kännetecknas av ett kaxigt diamant–liknande yttre, där avfasade karosshörn lyfter fram de markerade hjulhusen och ger bilen en bred och stabil hållning. Fronten bygger vidare på Toyotas formspråk Keen Look, med kraftfulla ”vingar” som löper längs hela bilens bredd och går samman med ett strömlinje­format strålkastarkluster. Baktill draperas fönstren ner mot den kraftfulla aktern med en fram­trädande diffuser och ”flytande” bakljus.

Toyota C-HR är den första fullhybridmodellen i sitt segment och är utrustad med den senaste, mest energieffektiva hybriddrivlinan. I likhet med nya Prius bygger C-HR på den nya TNGA-plattformen, som tack vare bland annat en låg tyngdpunkt ger både bättre köregenskaper och högre krocksäkerhet.

Start för Mirai

På plats i Frankfurt finns även den bränslecellsdrivna elbilen Toyota Mirai, som under oktober 2015 lanseras i Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien och USA. (Den började säljs i Japan i december 2014.)

Mirai är Toyotas första kommersiellt tillgängliga bränslecellsbil. Den har ett vätgas­drivet bränslecells­system som innebär att bilen inte har några utsläpp alls när den körs – utom vattenånga. Mirai erbjuder samma grad av enkelt handhavande som en konventionell bil. Den har lika lång räckvidd på en tank som en konventionell bil och kan tankas fullt på ca tre minuter.

Toyotas presskonferens på bilmässan i Frankfurt äger rum tisdagen den 15 september klockan 12:45, i Toyotas utställningsmonter i Hall 8.

• prius
  • c-hr
  • rav4
  • mirai

Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat 8 miljoner hybrider. Toyota har 30 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761