Projektet Södra Ribersborg i Limhamns Sjöstad

Tornstaden bygger för ICA och JM i Limhamns Sjöstad

Tornstaden har fått förtroendet att ansvara för totalentreprenaden av det kvarter som ICA Fastigheter och JM utvecklar tillsammans i Limhamns Sjöstad. Drygt 70 nya bostäder som möjliggörs genom en tredimensionell fastighetsbildning samt 2 000 kvadratmeter kommersiell verksamhet och tillhörande inomhusparkering ska byggas. De kommersiella delarna ska certifieras enligt Miljöbyggnad Guld och beräknas vara klara för inflyttning i slutet av 2022. Inflyttning i bostäderna planeras till första kvartalet 2023.

Med planerad byggstart i slutet av sommaren 2020 ska Tornstaden ansvara för byggnationen av drygt 70 bostäder, 2 000 kvm kommersiell yta innehållande en ICA-butik, en restaurang och ett apotek samt ett underliggande garage. Uppdragsgivarna är ICA Fastigheter och JM som tillsammans utvecklat detta blandstadsprojekt. De kommersiella delarna av fastigheten ska certifieras enligt Miljöbyggnad Guld och hela projektet beräknas vara färdigställt i början av 2023.

Området Limhamns Sjöstad i västra Malmö är under förvandling och när området står klart kommer det att innehålla cirka
4 000 – 5 000 bostäder.

”Jag tycker att vi har en bra dialog mellan alla tre parter där alla engagerar sig och ser till projektets bästa. Nu ska det bli otroligt roligt att följa hur denna viktiga pusselbit i Limhamns sjöstad äntligen kommer på plats”, säger Lina Norman som är projektledare för JM Region Syd.

Lasse Åhsberg är projektchef på ICA och ser fram emot det nya samarbetet. ”Jag har fått ett mycket positivt intryck av Tornstaden hittills och känner ett stort förtroende. Vi är ett kompetent team och alla visar stort engagemang, så nu ser jag verkligen fram emot att få komma igång med byggnationen.

Tornstadens verksamhet i region Syd fortsätter att växa och i Limhamn bygger vi just nu bostäder som ingår i det ramavtal som tecknats med MKB Fastighets AB. Genom delaktighet i detta spännande projekt tillsammans med JM och ICA Fastigheter får vi möjlighet att utveckla samarbeten med fler kunder i regionen, vilket känns mycket positivt”, säger Erik Olofsson som är vd på Byggnads AB Tornstaden.