Visionsbild Ädellövet samt Hans Wallenstam och Karin Wanngård vid ett första spadtag.

Tornstaden bygger 172 hyresrätter för Wallenstam i Farsta

Idag gick det symboliska startskottet för byggnationen av de 172 hyresrätter som Tornstaden ska uppföra i Farsta på uppdrag av Wallenstam. På plats, förutom Wallenstams vd Hans Wallenstam, var även finansborgarråd Karin Wanngård. Under ceremonin invigdes också insektshotellet Drevvikens Kryp inn som en symbol för det nya naturnära området.

Byggnads AB Tornstaden Öst har tecknat avtal med Wallenstam om att ansvara för byggnationen av 172 hyresrätter i Farsta och idag hölls ett symboliskt första spadtag på platsen. I samband med spadtaget invigdes även det nybyggda insektshotellet, som en symbol för det nya kvarteret Ädellövet som beräknas vara klart för inflyttning under hösten 2025.

Det är med både glädje och stolthet som jag tillsammans med Karin Wanngård symboliskt startar byggnationen av 172 nya hyresrätter i Larsboda. Det känns extra stort att påbörja ett nytt hyresrättsprojekt i dessa utmanande tider då det startas så få nyproduktioner och efterfrågan på hyreslägenheter är enorm”, säger Hans Wallenstam, vd på Wallenstam.

­Den nya stadsdelen som växer fram binder samman Farsta och Larsboda med Sköndal och är både sjönära och naturnära. Totalt planeras det för cirka 480 bostäder i olika upplåtelseform och Wallenstam är en av flera byggaktörer. I området planeras även för en förskola samt en strandpromenad och allmän park.

”Wallenstam är en återkommande och viktig kund för oss, därför känns det mycket bra att vi har fått förtroendet att ansvara för byggnationen av Ädellövet. Extra roligt är det givetvis att få starta ett nytt hyresrättsprojekt tillsammans i dessa tider”, säger Magnus Lundberg som är regionchef för Byggnads AB Tornstaden Öst.