Aavasaksa bron binder ihop svenska Övertorneå och finska Ylitornio.

Tornedalsrådet satsar på intressebevakning

I och med Finlands redan förverkligade och Sveriges inom snar framtid förväntade NATO-medlemskap kommer Tornedalsrådets medlemskommuner att ligga i de tre nordliga NATO-medlemsländernas centrum. Tornedalsrådets årsmöte som hölls den 7 juni ansåg enhälligt att det nu är dags att ännu starkare än tidigare lyfta fram betydelsen av gränsöverskridande trafikförbindelser men framförallt även försörjningssäkerheten och för NATO-samarbetet viktiga större infrastrukturprojekt. Årsmötet har tillsammans med infrastrukturarbetsgruppen gjort ett uttalande angående gränsöverskridande infrastruktur och försörjningssäkerhet i finska, svenska och norska gränsområden. Uttalandet skickas till allt tre länders regeringar.

Roland Kemppainen, ordförande för kommunfullmäktige i Övertorneå som varit rådets ordförande från och med 2019 fortsätter som rådets ordförande. Den nya styrelsemedlemmen Torneås stadsdirektör Jukka Kujala valdes till styrelsens ordförande. Den tidigare styrelseordföranden Eero Ylitalo fortsätter i styrelsen som representant för Pello kommun. Valet av rådets första vice ordförande liksom valet av styrelsens vice ordförande flyttades fram till höstmötet på grund av val i Norge i september. Johanna Koivumaa från Kolari valdes till rådets andra vice ordförande.

• Tornedalsrådets roll har förstärkts i och med intressebevakningsarbetet under coronapandemin och det förändrade säkerhetsläget i Europa, konstaterar rådets omvalda ordförande Roland Kemppainen. Informationens betydelse som en del av intressebevakning, har ökat, och årsmötets deltagare önskar därmed ett ännu aktivare informationsarbete, fortsätter Kemppainen.
  • Jukka Kujala, styrelsens nya ordförande tackar för förtroendet. Tornedalen ligger centralt framförallt när det gäller försörjningssäkerhet men även med hänsyn till investeringar i Norra Finland, Norra Sverige och Nordnorge. Intressebevakning i anslutning till infrastruktur, framtagande av påverkansmaterial för att driva konkreta förbättringar i trafikförbindelser, försörjningssäkerhet och rörlighet tillhör enligt Kujala till de viktigaste uppdragen för Tornedalsrådet.
  • Verkställande direktören Tuula Ajanki tackar tidigare styrelseordföranden Eero Ylitalo för gott samarbete och hälsar den nya ordföranden varmt välkommen.

Mer information:

- Roland Kemppainen , Tornedalsrådets ordförande, +46 70 676 32 30

- Jukka Kujala, Tornedalsrådets styrelseordförande, +358 40 132 0403

- Tuula Ajanki, Tornedalsrådets verkställande direktör, +46 72 251 88 80

Ämnen

Tornedalsrådet är en intressebevaknings- och samarbetsorganisation som består av 14 medlemskommuner i det svenska, finska och norska gränsområdet. Medlemmarna från Sverige är Haparanda, Övertorneå, Pajala och Kiruna, från Finland Torneå, Ylitornio, Pello, Kolari, Muonio och Enontekis samt Storfjord, Kåfjord, Nordreisa och Lyngen från Norge. Tornedalsrådets årsmöte vill lyfta fram det intensiva gränsöverskridande samarbetet på Nordkalotten samt de möjligheter alla dessa tre länder kan erbjuda.

Välkommen till Tornedalsrådet!

Tornedalsrådet är en samarbetsorganisation för tornedalskommunerna i Finland och Sverige, samt de kommuner i Norge, vilka gränsar till Tornedalen.

Tornedalsrådet

953 31 Haparanda