Den förändrade säkerhetssituationen har förändrat synen på nordliga infrastrukturprojekt hos alla tre länders beslutsfattare. Bild: Haparanda-Torneå.

TORNEDALSRÅDET SAMLAS I LYNGEN i Nordnorge 10 -11/5 2023

Tornedalsrådets och styrelsens ledamöter samlas i Lyngen (Yykeä) 10-11 maj. Lyngens kommun är Tornedalsrådets nya medlem sedan 1/1 2022. Besökets syfte är förutom att lära känna den nya medlemskommunen även hålla ett styrelsemöte och påbörja arbetet med uppdatering av Tornedalsrådets strategi.

Tornedalsrådet är ett intressebevaknings- och samarbetsorganisation som består av 14 medlemskommuner i gränsområdet i Sverige, Finland och Norge. Tornedalrådets styrelse vill lyfta fram det intensiva, gränsöverskridande samarbete i Nordkalottens område samt de möjligheter som de tre länder erbjuder.

Tornedalsrådets område som består av den enda landsgränsen mellan Sverige och Finland samt landsgränsen mellan Norge och Finland, har hamnat i centrum för stora förändringar. År 2020 kom coronapandemin, som särskilt försvårade vardagen i gränskommunerna. Den förändrade säkerhetssituationen, Finlands medlemskap i Nato och Sveriges kommande medlemskap i Nato, har förändrat synen på nordliga infrastrukturprojekt hos alla tre länders beslutsfattare. Försörjningssäkerhetens betydelse har också blivit tydligare, den enda järnvägsförbindelsen mellan Sverige och Finland till Narvik i Norge, går idag genom Torneå och Haparanda. Även stora investeringar i norr samt arbetskraftsbristen är frågor som rådet med sin verksamhet försöker påverka. Ett exempel på detta är Pilotområde Tornedalen som går ut på att hitta lösningar för att underlätta gränsöverskridande arbetspendling och mottagande av en arbetsplats i grannlandet.

- Tornedalsrådets vd Tuula Ajanki berättar att strategiarbetet har påbörjats redan i februari som en del av Leader-projektet ”Kultur och traditioner som förenar tre länder” som Tornedalsrådet administrerar. Projektets andra workshop arrangeras i Pallas nationallandskap 3/5. Utifrån dessa workshoppar fortsätter strategiarbetet mellan rådet och styrelsen 10/5 samt ännu vid årsmötet i juni.

- Tornedalsrådets område ligger på grund av den gemensamma landsgränsen i en strategisk brännpunkt och för vår del vill vi svara på framtidens utmaningar, Eero Ylitalo, ordförande för Tornedalsrådets styrelse fortsätter.

- Dan Håvard Johnsen , Tornedalsrådets styrelseledamot, +47 40 02 85 60

- Eero Ylitalo, ordförande för Tornedalsrådets styrelse, +358 40 631 7001