Moderatorn Peter Vesterbacka, paneldeltagarna Terhi Luokkala OP Tornio, Monika Sammelin LKAB Gällivare, Eero Ylitalo Tornedalsrådet, Pilvi Ryökkynen Utbildning Nord, Hanna-Mari "Pyry" Talvensaari Harriniva Oy och Jari Vilén Barentsråd.

Suomi Areenas paneldiskussionen lyfte fram tre länders möjligheter i Tornedalen

I juli 2022 deltog Tornedalsrådet i SuomiAreena, ett debattforum för samhällsfrågor. Rådet var med för första gången, och deltog i det officiella programmet genom att arrangera en egen paneldiskussion men även i form av en egen avdelning som förverkligades i mycket bra samarbete med medlemskommuner och övriga samarbetspartners.

Temat för paneldiskussionen var Kom till gränslösa Tornedalen – Bli kär i Sverige, fika och meänkieli! Debattens mål var att lyfta fram Tornedalens gränsöverskridande möjligheter; här kan du välja om du vill bo i Finland, Sverige eller Norge och den dagliga arbetspendlingen i grannlandet är möjlig och en naturlig del av vardagen för många. Näringslivet liksom invånarna kan ta del av gränsöverskridande kundkrets, kultur- och fritidsutbud samt ett större utbud av tjänster och förmåner i och med att servicen är tillgänglig på båda sidor om gränsen.

Titta mot Norr – Kom till Tornedalen, avdelningen var möjlig tack vare en stor satsning. Lappia, Lapplands Yrkeshögskola, Utbildning Nord, Lapplands handelskammare, utvecklingsbolaget Tunturi-Lapin Kehitys ry., kommunerna Muonio, Pello och Storfjord samt Torneå stad deltog med en egen avdelning.

Motsvarande samhällsarrangemang arrangeras i alla Nordiska länder, och Tornedalsrådet utreder möjligheten att delta även i svenska Almedalen och norska Arendalsuka. När det gäller intressebevakning är satsningar mot större synlighet och därigenom ökad kännedom en viktig del av Tornedalsrådets påverkansarbete.

Tuula Ajanki, vd. +358 45 858 4600

Eero Ylitalo, styrelsens ordförande +358 40 631 7001