Tork först i Europa med koldioxidneutrala hygiendispensrar

Tork först i Europa med koldioxidneutrala hygiendispensrar

Essitys varumärke Tork är först i Europa med att minska och kompensera koldioxidutsläppen under hela livscykeln för utvalda dispensrar för tvål, toalettpapper och pappershanddukar. Satsningen innebär att reducera energianvändningen vid tillverkning och att kompensera för återstoden av klimatavtrycket via tre klimatprojekt i Kambodja, Indien och Indonesien i samarbete med ClimatePartner.

Varumärket Tork är en del av det globala hygien- och hälsoföretaget Essity, erkänt som ett företag med ledande hållbarhetsambitioner. För att minska sitt klimatavtryck har Tork redan reducerat koldioxidutsläppen för de 27 dispensrarna genom att använda certifierad förnybar el i produktionen. För att nå koldioxidneutralitet kompenserar företaget nu de återstående koldioxidutsläppen genom investeringar i certifierade klimatprojekt i samarbete med ClimatePartner. De utvalda projekten minskar koldioxidutsläppen genom att förse rent dricksvatten i Kambodja, tillhandahålla energieffektiva spisar i Indien och stödja skogsskyddet i Indonesien.

- Vi är oerhört glada över att kunna erbjuda ett koldioxidneutralt sortiment av hygiendispensrar som inte bara är effektiva utan även minskar miljöpåverkan på vår planet. Den här nya satsningen kommer att hjälpa våra kunder att uppfylla sina hållbarhetsambitioner, säger Maria Frommelt, Customer Success Manager, Tork.

Alla hygiendispensrar från Tork är designade med hållbarhet i åtanke. Bland annat används alltid hållbara material vid tillverkning samt att produkternas energiförbrukning ständigt effektiviseras. Hygiendispensrar från Tork är även ”Easy to use”-certifierade av Svenska Reumatikerförbundet.

För mer information, se www.tork.se/hallbaradispensrar

Om Tork

Om Essity
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12,0 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.

Rebecca Wendel

Presskontakt Brand Activation Manager Region North +46702925372

Välkommen till Tork!

Varumärket Tork erbjuder ett komplett utbud av produkter och tjänster inom professionell hygien för kunder inom allt från restaurang och vård till kontor, skolor och industri. Produktutbudet omfattar dispenserar, pappershanddukar, toalettpapper, tvål, servetter, avtorkningspapper samt programvara för datadriven städning. Tack vare den specifika kunskapen om hygien, funktionell design och hållbarhet har Tork blivit marknadsledande och hjälper kunder att tänka framåt och vara redo för utveckling. Tork är ett globalt varumärke som tillhör Essity och en engagerad samarbetspartner till kunder i över 110 länder. För mer information om de senaste nyheterna och innovationerna från Tork, besök www.tork.se.