Essity Group vinner ännu en EcoVadis-utmärkelse för sitt hållbarhetsarbete

Essity Group, ledande inom hygien och hälsa, har för tredje gången tilldelats en platinamedalj från EcoVadis, världsledande inom utvärdering och förbättring av företags CSR-arbete. Därmed placeras Essity bland den översta procenten av företag vars hållbarhetsarbete som EcoVadis utvärderar. För att hjälpa koncernen att uppnå sina resultatmål stödjer och hjälper Tork, varumärket för professionell hygien, yrkesverksamma med sina innovativa, miljövänliga hygienprodukter och lösningar och bidrar därmed till att höja hygien- och hälsostandarder på arbetsplatser.

Essity fick 78 av maximalt 100 poäng i årets rating, vilket innebär att bolaget tillhör den 99:e percentilen bland samtliga utvärderade bolag. Detta är tredje gången sedan 2020 som Essity får en Platinum-medalj från EcoVadis. Årets index baseras på hållbarhetsdata från mer än 62 000 företag som bedömts av EcoVadis mellan 2018 och 2022, över fyra teman: miljö, arbete och mänskliga rättigheter, etik samt hållbara upphandlingar.

"Som globalt hygien- och hälsobolag tillhandahåller Essity produkter och lösningar till mer än en miljard människor varje dag; vi lägger stort engagemang i ansvarsfulla affärsmetoder genom hela vår värdekedja. Vi är väldigt stolta över att ännu en gång få EcoVadis platinamedalj eftersom det är ett erkännande på just det engagemanget", säger Magnus Groth, vd och koncernchef för Essity.

EcoVadis är ett välkänt hållbarhetsindex, analys- och förbättringsverktyg. Hållbarhetsindexet ger en detaljerad inblick i miljön samt sociala och etiska risker hos företag i mer än 200 branscher och 175 länder. Essity delar regelbundet resultaten och insikterna med kunder över hela världen.

Om Tork

Om Essity
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12,0 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.

Rebecca Wendel

Presskontakt Brand Activation Manager Region North +46702925372

Välkommen till Tork!

Varumärket Tork erbjuder ett komplett utbud av produkter och tjänster inom professionell hygien för kunder inom allt från restaurang och vård till kontor, skolor och industri. Produktutbudet omfattar dispenserar, pappershanddukar, toalettpapper, tvål, servetter, avtorkningspapper samt programvara för datadriven städning. Tack vare den specifika kunskapen om hygien, funktionell design och hållbarhet har Tork blivit marknadsledande och hjälper kunder att tänka framåt och vara redo för utveckling. Tork är ett globalt varumärke som tillhör Essity och en engagerad samarbetspartner till kunder i över 110 länder. För mer information om de senaste nyheterna och innovationerna från Tork, besök www.tork.se.