Toyota presenterar det nya serviceverktyget T-Stream i samarbete med Microsoft

Toyota presenterar det nya serviceverktyget T-Stream i samarbete med Microsoft

Globala, trender som e-handel och digitalisering, förändrar materialhanteringsindustrin som snabbt behöver anpassa sig. Som en ledande materialhanteringsleverantör fokuserar Toyota Material Handling Europe på hur innovation och uppkoppling kan förbättra servicen för både kunder och tekniker. Resultatet är T-Stream, Toyotas nya serviceverktyg som utvecklats tillsammans med Microsoft.

Toyotas digitala bana inom service startade för 15 år sedan, med den första mobila lösningen för sina tekniker. Genom åren har Toyota Material Handling fortsatt att investera i teknologi, till exempel genom att koppla upp truckarna och erbjuda realtidsinformation. För att maximera servicen behöver serviceverktyg innehålla den rätta teknologin för att kunna erbjuda teknikerna nödvändig support. Det är därför Toyota valde att samarbeta med Microsoft, en annan global spelare som delar Toyotas digitala vision.

– Vi ser den digitala transformationen som en strategisk riktning för att göra Toyota ledande på den europeiska servicemarknaden, säger Joakim Plate, Director Service Market på Toyota Material Handling Europe, ”Microsoft är vår nära samarbetspartner och resultatet ”T-Stream” är en lösning som kommer att stärka våra medarbetare, ge mervärde till kunderna, öka kundnöjdheten och hjälpa oss att nå placeringen som nummer ett på marknaden.”

Proaktiv service - stora fördelar för kunden
Helhetslösningen T-Stream bygger på Microsofts Azure cloud, körs på Windows, använder Bing Maps och GPS system för att förse teknikerna med en förbättrad och proaktiv service så att underhåll kan ske hos kunderna innan det uppstår störningar.

För teknikerna erbjuder T-Stream funktioner som förbättrar deras arbetssätt. Det handlar om en förbättrad överblick, reservdelssök, information om truckar, bildfunktioner och integration med andra applikationer, bland annat teknisk dokumentation. Teknikerna får nu rätt information i rätt tid, var de än befinner sig, vare sig det handlar om en översikt över servicejobbet eller dokumentation, och detta leder till trygga tekniker. De kan nu planera sitt arbete bättre, back office kan dessutom snabbare erbjuda bättre stöd, vilket ger fördelar både till teknikerna och företagets kunder.

– Med T-Stream har Toyota Material Handling Europe utvecklat ett av de mest effektiva exemplen på att låsa upp och utnyttja kraften i data, menar Çağlayan Arkan, GM Worldwide Manufacturing, Microsoft. "Servicetekniker som är utrustade med realtidsinformation kan garantera att utrustning fungerar mer förutsägbart och effektivt. Vilket i sin tur resulterar i lägre reparationskostnader och att Toyota kan serva truckarna innan kunderna själva inser behovet."

Med den första utgåvan som nu ersätter existerande serviceverktyg, är nya uppdateringar av T-stream planerade för de närmaste månaderna och åren. Att arbeta med Microsoft Azure molnplattform gör det dessutom möjligt att släppa nya uppdateringar på ett både snabbare och smartare sätt.

Den första utgåvan är bara en del av Toyotas digitalisering. I framtiden kommer Toyota Material Handling att kunna anpassa sin verksamhet helt enligt kundernas behov, ge råd och supportera dem på bästa vis, tack vare de data som erhålls genom telematiken. Uppkopplade truckar kommer även att hjälpa Toyota att röra sig mot prediktivt underhåll, reparation av truckar innan någonting händer, med vision om noll haverier.