Nu introduceras Toyota Tonero

Nu introduceras Toyota Tonero

Toyota Material Handling Europe har premiärvisat Toyota Tonero, en ny serie med förbränningsmotordrivna motviktstruckar speciellt anpassade för den europeiska marknaden. Toyota, som redan är marknadsledare inom förbränningstruckar, sätter med lanseringen av Tonero en ny standard inom säkerhet, produktivitet, tillförlitlighet, komfort och miljöanpassning. Toyota Tonero finns i sju modeller med lastkapaciteter från 1,5 till 3,5 ton och erbjuder ett urval av diesel- eller gasolmotorer. Tonero är framtagen efter omfattande forskning och utveckling samt efter intervjuer med europeiska kunder. – Enligt kunderna finns det fem viktiga faktorer när man ska köpa förbränningstruckar; säkerhet, produktivitet, tillförlitlighet, komfort och miljö, säger Benoit Meunier, produktchef på Toyota Material Handling Europe. Kunderna kommer att märka att Toyota Tonero ligger i världstopp på alla dessa områden. – Varje kund har speciella krav, fortsätter Benoit Meunier. Av det skälet erbjuder vi Tonero+. Det innebär att kunderna kan beställa särskilda lösningar när det gäller säkerhet, produktivitet, tillförlitlighet och komfort, som passar deras specifika krav. Toyota Tonero erbjuder ett urval av säkerhetslösningar i toppklass, inklusive förbättrad sikt för förarna med gafflarna på marknivå, på lasbilsflakhöjd och på maxhöjd, tack vare ett nytt skyddstak, ny stativkonstruktion och sänkt instrumentpanel. Tonero erbjuder också Toyotas säkerhetsteknik i världsklass, inklusive System of Active Stability (SAS), som dynamiskt skyddar både förare och last, och Operator Presence Sensing (OPS), som bara medger körning när föraren sitter på stolen. Toyota Tonero levererar ojämförbar produktivitet och kraft med sina starka diesel- och gasolmotorer, som har konstruerats och tillverkats av Toyota speciellt för truckar. Förarna uppskattar också den billiknande pedaluppsättningen, vilket ger en intuitiv körupplevelse för optimal förarproduktivitet. För att säkerställa truckens långsiktiga tillförlitlighet och för att skydda kundernas investeringar, har Toyota Tonero ett kraftigt chassi som är konstruerat för intensiv hantering i våta, dammiga och korrosiva miljöer. Truckens elektriska komponenter är vattenskyddade och elektroniska kontrollenheter är fullt inkapslade för utökat skydd mot fukt och damm. Toyota Toneros komfortegenskaper bidrar till att skydda förarnas hälsa och säkerhet. Det är lätt att komma in i trucken genom det låga insteget och det rejäla handtaget. Generöst med benutrymme, en ergonomisk förarstol och mycket låga vibrationsnivåer ger en bekväm förarupplevelse. Lågt motorljud bidrar till den goda arbetsmiljön. Miljön är en grundläggande del av Toyota Toneros konstruktion. Truckarna tillverkas i Toyotas ISO 14001-certifierade fabrik i Ancenis, Frankrike. Även alla ingående komponenter produceras i ISO 14001-certifierade fabriker. Produktserien klarar med god marginal utsläppsstandarderna i det Europeiska Direktivet 97/68/EC Emission Stage IIIa. Detta sker, utan att på något sätt kompromissa med motorstyrkan, tack vare Toneros rena Toyota-motor. Dessutom är truckarna till 99 procent återvinningsbara efter sin livstid. Det minskar också påverkan på miljön. Toyota Tonero erbjuder ett brett spektrum med fördelar som standard och kunderna kan också nyttja Tonero+ för att lösa sina specifika behov när det gäller säkerhet, produktivitet, tillförlitlighet och komfort. Med Tonero+ Safety kan kunder som hanterar gods på höga höjder nå ännu högre säkerhetsnivåer med lastviktsindikator, inställning för maximal körhastighet och funktioner som begränsar den maximala körhastigheten och accelerationen när man flyttar upplyft gods. Förare som ofta måste backa kan göra det snabbt och bekvämt tack vare stolen med vridfunktion och det bakre handtaget som ingår i Tonero+ Productivity. Dessutom möjliggör hydrauliskt dämpade gafflar snabbare och bekvämare körning på ojämna underlag och utomhus. Kunder som arbetar i dammiga miljöer kan optimera truckens tillförlitlighet med Tonero+ Heavy Duty, som inkluderar ett förbättrat kylsystem med en högkapacitetskylare, höghastighetsfläkt och hydrauloljekylare. Förare som använder sina truckar intensivt kan få förbättrad ergonomi med Tonero+ Comfort, som inkluderar en teleskopisk ratt som kan justeras vertikalt till den mest komfortabla positionen för varje förare. Man kan välja mellan elektroniska minispakar eller multifunktionsspakar som är integrerade i ett ergonomiskt armstöd. Båda alternativen säkerställer bekväm och produktiv materialhantering. – Toyota Tonero sätter nya standarder för 2000-talets motviktstruckar. Kunderna kan vara säkra på att uppnå det de vill i sin verksamhet med hjälp av Toyota Tonero, som ligger i topp när det gäller säkerhet, produktivitet, tillförlitlighet, komfort och miljöanpassning, framhåller Hugues van Espen, Director Marketing Support & Communications på Toyota Material Handling Europe.

Peter Fond

Presskontakt Kommunikation Marknad +46702288729