“Logiconomi? Det är så vi tänker, helt enkelt”

“Logiconomi? Det är så vi tänker, helt enkelt”

Inför CeMAT 2016 svarar Matthias Fischer, verkställande direktör på Toyota Material Handling Europe, på frågor om Toyotas verksamhet och filosofi, samt om hur företaget har utvecklats sedan den senaste mässan i Hannover i Tyskland.

På CeMAT 2014 i Hannover hade Toyota Material Handling Europe en framträdande plats i Paviljong 32. Vi bad Matthias Fischer, verkställande direktör för företaget, att berätta om Toyotas främsta framgångar i Europa sedan den senaste mässan.

”Vi har arbetat vidare utifrån vår plan att Toyota Material Handling Groups marknadsledande position i världen ska återspeglas även här i Europa. Våra marknadsandelar har fortsatt att växa och vi utgår nu ifrån att vi är på liknande nivå som de två övriga främsta företagen på den europeiska marknaden. Vi är särskilt nöjda över att ha kunnat åstadkomma den här tillväxten samtidigt som vi har bibehållit en stark lönsamhet. Tack vare det kan vi fortsätta att investera i produkter och tjänster som särskilt uppfyller europeiska kunders behov.”

En viktig faktor är hur marknaden utvecklas. Fischer har en klar åsikt om detta: ”Vi har sett en stark återhämtning av marknaden sedan finanskrisen, och mycket pekar på att marknaden kommer att fortsätta att växa. Samtidigt ser vi att våra kunder efterfrågar kontinuerliga förbättringar inom deras materialhanteringsverksamheter – för att förbättra säkerheten och kostnadseffektiviteten – högre tillförlitlighet och utnyttjandegrad, optimerad energianvändning, ökad produktivitet, och så vidare. Det här är faktorer som vi i hög grad har fokuserat på.”

Så vad har Toyota för planer för 2016?
Vad kan besökarna på årets CeMAT förvänta sig och vad som kommer att bli höjdpunkten? Matthias Fischer förklarar: ”Vi har samma paviljongplats som vi hade 2014 och jag kan inte peka ut någon specifik höjdpunkt inför årets mässa. Det utbud som vi erbjuder i dag är väldigt omfattande och kunderna förväntar sig många olika saker från oss. Man kanske kan säga att höjdpunkten är den mångfald av idéer som vi erbjuder.”

”Nytänkandet återspeglas i vår T-motion-presentation där vi går igenom förbättrade sätt att flytta föremål utan gafflar. Automation är en viktig faktor, med fokus på enkelhet, och så försöker vi skåda in i framtiden med en visning av ett antal nya truckkoncept. Under den senaste CeMAT-mässan presenterade vi vårt smarta truckkoncept, och i år har vi en stor nyhet som vi kallar Smart Dynamics där vi demonstrerar allt som man kan förbättra med hjälp av den här tekniken.”

Så vad innebär detta för besökare som kommer för att se de senaste gaffeltruckarna? ”Vi visar naturligtvis upp våra senaste truckar, både lagertruckar och motviktstruckar, och en viktig nyhet för dessa är att vi nu kan erbjuda litiumjon-batterier för hela vår eldrivna truckrange. Detta gör oss marknadsledande inom den här tekniken.” Fischer fortsätter att prata om energi: ”Vi har en nyhet som handlar om ny energi med bränslecellsteknik. Även denna finns tillgänglig nu.”

Logiconomi
Toyota Material Handling använder begreppet ”Logiconomi” inför CeMAT. Vi bad Fischer att utveckla det här konceptet: ”Det är så vi tänker, helt enkelt – vår filosofi, skulle man kunna säga. Toyota är kända för att utveckla nya arbetssätt för verksamheter, där det mest välbekanta exemplet är Toyota Production System som vi kommer att demonstrera på CeMAT. Det var grunden för så kallad resurseffektiv tillverkning och nu tillämpas samma tankesätt för att åstadkomma resurseffektiv logistik. Vi vet att våra kunder efterfrågar de mest effektiva logistiklösningarna och de vill även minska de totala kostnaderna för sin verksamhet. Ordet logiconomi beskriver mycket väl vad det handlar om, och vi har processer för att samarbeta med kunder, leverantörer och industriexperter för att ständigt söka efter förbättringar som vi kan utveckla och sedan föra ut på marknaden.”

Europa viktigaste marknaden
CeMAT har länge ansetts vara den viktigaste mässan i Europa. Vi frågade Matthias Fischer hur viktig den europeiska marknaden är för Toyota Group överlag. ”Europa är utan tvekan vår viktigaste marknad, av två anledningar. Den första anledningen är att den är den största kontinentala marknaden för sålda enheter. Den andra anledningen är att inställningarna till logistik i Europa sätter standarderna som resten av världen sedan följer, både när det gäller säkerhet, produktivitet och effektivitet. Detta är anledningen till att vi har utvecklat produkter och tjänster särskilt för våra europeiska kunder. Det är också en av anledningarna till att vi fortsätter att investera i forskning, utveckling och tillverkningsanläggningar här i Europa. Det faktum att vi tillverkar över 95 procent av allt som vi säljer på den europeiska marknaden här i Europa är en tydlig fingervisning om hur viktig marknaden är för oss.”

Om Toyota Material Handling Europe

Toyota Material Handling Europe (TMHE) är den europeiska regionala organisationen inom Toyota Material Handling Group, som är en del av Toyota Industries Corporation – världens ledande leverantör inom materialhantering.

TMHE hjälper företag i alla storlekar, i över 30 europeiska länder, med ett komplett sortiment av Toyotas motviktstruckar, BTs lagertruckar, lagerutrustning/tjänster samt lösningar och innovationer med mervärde.

Över 90 % av truckarna tillverkas vid våra europeiska fabriker i Sverige, Frankrike och Italien – alla enligt TPS (Toyota Production System) kvalitetsstandarder. Läs mer om hur du uppnår exceptionell effektivitet i dina verksamheter. www.toyota-forklifts.eu

Peter Fond

Presskontakt Kommunikation Marknad +46702288729