Gå direkt till innehåll
TLoop lanserar världens första Data Energy Center® i samarbete med CapMan Real Estate

Pressmeddelande -

I början av december lanserade T.Loop världens första Data Energy Center®. beläget i CapMan Real Estates fastighet The Factory i Häggvik, strax utanför Stockholm. Samarbetet som initierades under hösten 2022 är ett viktigt steg i CapMan Real Estates ambitiösa målsättning att minska utsläppen av växthusgaser med 72 % till 2032.

Det svenska impactföretaget T.Loop är en datacenteroperatör med mål att förändra branschen från klimatbov till en möjliggörare av den gröna energiomställningen. I december lanserade bolaget sitt första Data Energy Center® det första i sitt slag i världen som använder vätskebaserad kylning av servrar, sk immersion cooling, och där restvärmen används för att värma upp en byggnad. Datahallens servrar är nedsänkta i en termiskt ledande vätska som effektivt kyler servrarna. Överskottsvärmen som genereras återanvänds för att värma upp byggnaden men kan även återföras direkt till fjärrvärmenätet. T.Loops Data Energy Center® blir snabbt klimatpositiva genom att de byggs i befintliga byggnader och ersätter befintlig uppvärmning av fastigheten med sin restvärme från servrarna.

För CapMan Real Estate innebär det att de får en långsiktig hyresgäst i sina källarlokaler som erbjuder lägre värmekostnader och som dessutom hjälper dem att nå sin ambitiösa målsättning att minska utsläppen av växthusgaser med 72% till 2032.

"Vi är glada över att med vårt samarbete kunna bidra till T.Loops första Data Energy Center® i The Factory. På CapMan Real Estate samarbetar vi med framtidsinriktade partners som stödjer oss i vår vision att skapa människocentrerade fastigheter med en nettopositiv miljöpåverkan. T.Loops projekt- och tekniska lösningar är den typ av innovationer vi som bransch behöver för att kunna övergå till mer hållbara sätt att arbeta”, säger Magnus Berglund, partner och chef för CapMan Real Estate Sverige och Norge.

”Fastighetsbranschen står inför en gigantisk förändring, precis som datacenterbranschen. Tillsammans med CapMan har vi visat att när dessa två sektorer går samman för att skapa cirkulära energiflöden av överskottsvärme och infrastrukturkapacitet från Data Energy Center®, möjliggörs ett starkt bidrag till den gröna energiomställningen”, säger Staffan Stymne, VD och grundare T.Loop.