Illustration: Walk The Room

Pressmeddelande -

TL Bygg bygger om gammal panncentral till förskola på uppdrag av Atrium Ljungberg

Byggentreprenören TL Bygg har tecknat avtal med Atrium Ljungberg om att bygga förskola i den gamla panncentralen på Nobelberget i Sickla.

Förskolan blir en del av den nya stadsdelen Nobelberget och kommer att få sex avdelningar, en ny påbyggnad och en gård för lek i direkt anslutning. Gårdens utformning tar tillvara på områdets naturliga höjdskillnader och husets påbyggnad blir färgglad med organiska former och rundade hörn. Mycket av byggnadens unika karaktär med tegel och den vackra skorstenen kommer att bevaras.

Arbetet påbörjas omgående och förskolan, som kommer att drivas av Jensens förskola, beräknas öppna i årsskiftet 2020/2021.

- Vi är väldigt stolta över att ha fått förtroendet att förverkliga Atrium Ljungbergs höga ambitioner med projektet. Utmaningarna är flera men genom god samverkan med beställaren och vår kompetens för hela processen ser vi fram emot att leverera en riktigt fin förskola åt områdets barnfamiljer, säger Jonas Bölegård, affärschef på TL Bygg.

- Panncentralen är ett komplext projekt där vi omvandlar en gammal industribyggnad till en moden förskola med industrihistorisk charm. Det är ett viktigt steg i att förverkliga våra visioner om att skapa ett spännande område med hög livskvalitet, säger Joanna Berg, affärsutvecklingschef bostad, Atrium Ljungberg. Vi är glada att i detta projekt arbeta med en så kompentent byggpartner som TL Bygg, fortsätter Joanna Berg.

Panncentralen kommer att certifieras enligt Miljöbyggnad Silver.

Nacka 2019-11-20

TL Bygg AB (publ)

För mer information kontakta:
Jonas Bölegård, Affärschef TL Bygg, 073-026 19 98, jonas.bolegard@tlbygg.se