Tjejzonen är stolta mottagare av Anna Lindhs Minnesfonds stipendium 2013

Modiga medmänniskor på Tjejzonen får Anna Lindhs stipendium 2013

Anna Lindhs Minnesfond stödjer kvinnor och unga människor som i Anna Lindhs anda har modet att bekämpa likgiltighet, fördomar, förtryck och orättvisor så att människor kan leva ett gott liv i en miljö där de mänskliga rättigheterna efterlevs.

Tjejzonen får stipendiet för att organisationen står för de centrala mänskliga värdena att känna sig sedd och trygg, såväl online som offline.

-   Vi känner oss hedrade och glada att bli uppmärksammade för vårt arbete av Anna Lindhs Minnesfond, säger Lotta Zetterqvist, verksamhetschef på Tjejzonen. Det är tack vare våra volontärer, alla de engagerade och modiga kvinnor som under våra 15 år har bidragit med sin tid och energi, som vi har den verksamhet vi har idag.

Pris och stipendier delas ut den 11 september i Kungsträdgården, med anledning av 10-årsminnet av Anna Lindhs bortgång.  Då utlovas en oförglömlig kväll med talare såsom Mona Sahlin och Carl Bildt samt gräddan av Sveriges artister på plats.

Tjejzonen är Sveriges största stödorganisation för tjejer och har lyssnat på unga i 15 år.

Motivering: När klimatet på Internet hårdnar finns Tjejzonen som en virtuell medmänniska för att lyssna och stötta. Med målsättningen att finnas där tjejerna finns arbetar volontärer med att bygga mänskliga broar via Skype, chatt och mail. Tjejzonen står för de centrala mänskliga värdena att känna sig sedd och trygg, såväl online som offline.

Lotta Zetterqvist, verksamhetschef
Mejl: lotta.zetterqvist@tjejzonen.se

Sanna Nilsson, kommunikationsansvarig
Mejl: sanna.nilsson@tjejzonen.se