ARTISTER, BLOGGARE OCH POLITIKER STÄLLER SIG PÅ TJEJJOURERNAS SIDA

Det finns 530 742 skäl att kontakta en tjejjour. Exakt så många tonårstjejer bor i Sverige.

Nu har en mängd artister, bloggare, elitidrottare och politiker ställt sig på tjejjourernas sida. Detta genom att skriva blogginlägg om sina egna tonår på tjejjourernas nya portal Tjejjouren.se.

Artisten Laleh Pourkarim, partiledaren Mona Sahlin, programledaren Kitty Jutbring, armbryterskan Heidi Andersson, hälsogurun Anna Skipper, radioprofilen Ametist Azordegan och den kända bloggerskan Sandra Beijer (som skriver Nio till fem-bloggen) är några av dem. I inläggen berättar de om allt ifrån ätstörningar och trakasserier till förälskelser. De visar också bilder på sig själva som tonåringar.

Sidan och bloggen lanseras på måndag den 8 mars, alltså på internationella kvinnodagens 100-årsjubileum.

Samtidigt byter tusentals facebookanvändare sin statusrad till ”Det finns 530 742 skäl* att gå in på Tjejjouren.se”.

Om Tjejjouren.se

De senaste åren har tjejjoursrörelsen exploderat. Idag finns det ett 60-tal tjejjourer i Sverige och nya startas hela tiden. Verksamheten bygger på ideell kraft och drivs av eldsjälar som stöttar och stärker unga tjejer över telefon, chatt och mejl, men också förbyggande med workshops, samtalsgrupper och sommarläger. Trycket på tjejjourerna är ofta hårt.

- Kontakten med tjejjouren är ofta ett första steg mot att bli starkare. Det gör tjejjourerna till ett viktigt komplement till andra stödinstanser, säger Carin Göransson, projektkoordinator.

Tjejjouren.se är en stor och viktig satsning på landets unga tjejer.  Nu blir det lättare för alla som identifierar sig som tjejer att hitta till en tjejjour och ta kontakt. På Tjejjouren.se går det att läsa om allt ifrån anorexi till onani, ställa en fråga som besvaras inom 48 timmar och chatta med tjejjourerna.

Nio av tjejjourerna kommer också att fira lanseringen av Tjejjouren.se genom att hålla jouren öppen i 24 timmar!

Det här händer 8 mars

• Tjejjouren.se lanseras.
  • Bloggen 530 742 skäl* startar på sidan. Första bloggaren är artisten Laleh Pourkarim.
  • Ett 24-timmar långt jourmaraton och andra aktiviteter startar på flera tjejjourer runt om i landet. Stjärnjouren i Sundbyberg, tjejjouren i Norrköping, Miranda i Katrineholm, tjejjouren i Eslöv, tjejjouren Slussen i Uppsala, Meja i Eskilstuna, Linnéan i Lidköping, tjejjouren Ronja i Västerås, tjejjouren i Landskrona, tjejjouren i Sandviken, Örebro tjejjour och Stockholms tjejjour är några av dem.
  • Tusentals facebookanvändare har anslutit till vårt event och byter statusrad till ”Det finns 530 742 skäl* att gå in på Tjejjouren.se”.
  • Carin Göransson, projektkoordinator för Tjejjouren.se, talar på Internationella kvinnodagens 100-årsjubileum på Södermalms torg i Stockholm.

Bakgrund

Bakom sidan står Sveriges tjejjourer och riksförbunden ROKS (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) och SKR (Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund). Sammanlagt har hela 5,3 miljoner satsats på Tjejjouren.se av ROKS, SKR, Allmänna arvsfonden och Ungdomsstyrelsen.

Carin Göransson, projektkoordinator, 073-551 41 09

• Politik, allmänt

• feminism
  • ideellt arbete
  • jämställdhet
  • psykisk ohälsa
  • stärka ditt självförtroende
  • stöd
  • tjejjour
  • unga
  • unga tjejer
  • unga vuxna
  • ungdomar

Carin Göransson

Projektkoordinator 0735-514109

HÅRT TRYCK PÅ TJEJJOURERNAS PORTAL

Tjejjourernas egna portal, Tjejjouren.se, lanserades 8 mars. Redan första veckan var trycket på sidan hårt. Besökarna strömmade in och många unga tjejer skickade sina frågor till frågelådan på sidan. Ett tydligt bevis för att behovet av stöd är stort.