Byggnaderna i det nya området har ett gemensamt uttryck men ges variation i kulör och upplevd byggnadshöjd då de klättrar upp för Albyberget och synliggör landskapets topografi.

Pressmeddelande -

Tingstorget är en av finalisterna som nu har chans att vinna Bopriset till minne av Josef Frank.

Titania AB en av finalisterna som nu har chans att vinna Bopriset till minne av Josef Frank med sitt förtätningsprojekt Tingstorget i Botkyrka Kommun.

Projektet Tingstorget är utformat med utgångspunkt i den framtagna visionen och

medborgardialogen för stadsdelen – ”Framtid Alby”.

Tingstorget består av 14 punkthus som reser sig över Albyberget och dominerar Botkyrka Kommuns siluett.

Bebyggelsen består främst av punkthus som karaktäriseras av sin monokroma färgsättning och framträdande taklandskap.

Projektet Tingstorget visar på möjligheten att utveckla nya bostäder och rum som kan fylla i

miljonprogrammets luckor och skapa ny identitet.

Bopriset delas ut av Boinstitutet och belönar ett kvalitativt och attraktivt bostadsbyggande för alla, ett byggande eller satsningar som skapar liv och aktivitet mellan husen och i kvarteren/området samt exempel på en lokalt förankrad och nytänkande bostadspolitik, lokala samarbeten och bostadsprojekt för ett inkluderande samhälle. Priset delas ut i Stockholm den 14 november av Boinstitutet med stöd av Svenskt Tenn.

Fakta Tingstorget:

Omfattning, 51 000 m2 BTA, Cirka 740 lägenheter