​Norrtälje sjukhus övergår till stabsläge

​Norrtälje sjukhus övergår till stabsläge

Norrtälje sjukhus har beslutat att övergå till stabsläge för att kunna fokusera på den nödvändiga, akuta vården. Planerade, icke-akuta operationer kommer att skjutas upp. Orsaken är stor sjukfrånvaro samt bekräftade fall av covid-19 hos både personal och patienter.

Tidigare i veckan isolerades en patient på sjukhuset efter att ha testats positivt för covid-19. Smittspårning inleddes omedelbart.

Ytterligare fall av konstaterad smitta har nu upptäckts både bland patienter och personal på sjukhuset. Det går inte att slå fast om det finns ett samband mellan det första fallet och de som nu har konstaterats. Smittspårning och provtagning pågår.

– Det rör sig i nuläget om ett fåtal konstaterat smittade, men vi har också ett antal medarbetare som är hemma på grund av förkylningssymtom. De gör helt rätt, vi är mycket noga med att man inte går till jobbet med symtom. Det innebär att bemanningsläget just nu är besvärligt. Vi övergår därför till stabsläge för att snabbt kunna samla resurserna där de behövs som bäst. Vi vill säkerställa att akutsjukvården inte påverkas, säger Peter Graf, VD för Tiohundra AB.

Smittade patienter vårdas isolerat
I dagsläget har tre patienter konstaterats smittade, varav en är utskriven och vårdas i hemmet. Omkring 15 anställda vid sjukhusets vårdavdelningar är hemma på grund av förkylningssymtom. Fem av dessa är positivt provtagna.

På torsdagsförmiddagen beslutade sjukhuset att gå upp i stabsläge. De patienter som konstaterats smittade vårdas nu isolerat.

– Vi har en god beredskap för att hantera ökad smittspridning och följer våra inarbetade rutiner. Den stora utmaningen just nu är personalläget, vilket gör att vi tillfälligt behöver skjuta upp planerade operationer för att kunna fokusera på den nödvändigaste vården, säger Sune Forsberg, verksamhetschef för medicinska och opererande specialiteter på Norrtälje sjukhus.

Icke-akuta operationer ställs in
24 vårdplatser är sedan tidigare stängda. Inför helgen kan det bli aktuellt att stänga ytterligare vårdplatser beroende på bemanningsläget. Planerade, icke-akuta operationer ställs in från och med fredagen den 9 oktober.

Sjukhusets besöksförbud kvarstår. Endast personer med specifik anledning, som eget vårdbesök eller provtagning, ska vistas i sjukhusets allmänna utrymmen. Det minskar risken för trängsel. Det är också viktigt att hålla avstånd till andra och tvätta händerna noga och ofta.

Den som är sjuk ska söka vård, men det är precis som tidigare viktigt att först kontakta 1177 för vägledning. Är det akut, ring 112.

Tillgänglighet för media

Tiohundra AB:s kommunikationsenhet är bemannad kontorstid. Under semesterperioden nås kommunikatör i tjänst enklast via info@tiohundra.se eller via växeln, 0176-10 100. Vid mediefrågor rörande sjukvården och covid-19 i Region Stockholm kan också regionens pressjour kontaktas, tel 08-123 131 48.