Tambur - portalen för effektiva bostadstillträden och flytt av bolån mellan banker

Tibern lanserar ny tjänst för flytt av bolån mellan banker

Tibern introducerar nu "Flytt av bolån", en tilläggstjänst i Tambur som förenklar processen för anslutna banker och bostadskredinstitut när bolånekunder väljer att byta långivare. Genom att automatisera administrationen samt tydliggöra branschgemensamma och överenskomna spelregler skapas större förutsägbarhet och minskad handläggningstid för varje enskilt ärende, vilket frigör resurser för bankerna och skapar en smidigare kundupplevelse. Denna tjänst är ett viktigt steg mot en mer digital och effektiv finanssektor i Sverige och understryker Tiberns roll som värdeskapande teknikleverantör av digitala lösningar för banker och fastighetsmäklare.

"Vi ser detta som en till lika delar självklar och välkommen förändring för svenska banker", säger Daniel Ljungel, VD på Tibern. "Att flytta ett bolån har länge varit en onödigt tidskrävande process för både banker och kunder. Med vår nya tjänst möjliggör vi en strukturerad och enklare flytt, vilket rimligen både stärker kundupplevelsen såväl som förtroendet för svenska banker".

En viktig förflyttning för den svenska bankmarknaden

Flytt av bolån har tidigare varit en utmaning för banker på grund av de manuella processer som krävts med oförutsedda telefonsamtal olika tider på arbetsdagen, identifiering av motparten och genomföra transaktionerna. Den nya modulen i Tambur sparar inte bara tid utan minskar också risken för felaktigheter och skapar spårbarhet.

"Jag vill understryka vilket nära samarbete vi har haft med deltagande banker i pilotstudier och tacka dem för ett mycket gott samarbete. Utöver själva värdet av teknik vi tillhandahåller utgör Tibern också en viktig plattform för långivarna att samarbeta med varandra genom, vilket vi idag ser resultatet av. När bolåneflyttar nu digitaliseras kan nästa steg av effektivisering inledas genom att undersöka hur vi kan tillhandahålla delar av tjänsterna via API:er samt vilken statistik och beslutstöd vi kan komma att erbjuda anslutna banker. Vi ser med tillförsikt fram emot att fortsätta arbetet tillsammans med hela banksektorn", säger Daniel Ljungel

Tambur tillhandahålls på konkurrensneutrala villkor till samtliga långivare varför detta innebär en förbättring för hela banksektorn och markerar ett viktigt framsteg i arbetet med att effektivisera finansiella tjänster i Sverige.

För mer information om tjänsten och hur den kan hjälpa din bank, vänligen besök tibern.se.