Thule Adventure Team tog hem segern i årets upplaga av multisport-utmaningen Discovery AIM Challenge

Sveriges och ett av världens främsta multisport lag, Thule Adventure Team, lägger ytterligare en seger till raden av troféer under årets säsong. Laget vann idag Discovery AIM Challenge 2011 som i sitt tävlingsområde täcker in större delen av Sälenfjällen. En stor bedrift som tillsammans med vinsterna i bl.a. franska Le Grand Raid, tysklands Schwarzwald Adventure Races och tävlingen Huairsinchi i Equador visar på lagets världsklass i multisport.

Discovery AIM Challenge utmärker sig från de flesta övriga multisport tävlingar som Thule Adventure Team ställer upp i. I Sälenfjällen handlar inte om att ta sig först i mål. Istället får varje lag vid startögonblicket ett karta med 60 kontroller utspridda inom ett vitt område som täcker in större delen av Sälenfjällen. Varje lag får sedan, på valfritt sätt, ta sig till så många kontroller som möjligt. Kontrollerna ger olika poäng beroende på svårighetsgrad och på hur lång tid det beräknas ta för att nå dem. Den som inte är tillbaka inom 6 timmar får straff poäng.

- Det blev en väldigt spännande dag, säger lagkapten Martin Flinta. När vi fick kartorna vid starten blev vi stressade och stående i flera minuter. Orsaken var att det var oerhört svårt att hitta någon röd tråd i banan, för att ta så många högpoängare som möjligt under de sex timmar man har på sig. När vi väg drog iväg så var det nästan bara vi kvar på startlinjen.

Tävlingens upplägg gör det i det närmaste omöjligt att veta hur man ligger till jämfört med konkurrerande lag. Det handlar om att hitta en linje i banan för att plocka så många kontroller med höga poäng som möjligt.

Martin beskriver fortsättningen på dagens lopp målande.
- Vi spikade kontroll efter kontroll, men när vi mötte våra på förhand tippade värsta konkurrenter, Team Axa Sportsclub, verkar de ha tagit samma vägval som oss, men vi låg fem minuter efter. I det läget tog vi en liten stig upp på Östfjället med många kontroller som gav höga poäng. Stigen var knappt möjlig att cykla på, så blev mycket springa med cykeln på axel och rygg. Löpningen gynnade oss eftersom vi som lag är väldigt löpstarka, men vi var ändå förvånade då vi lyckades komma ikapp Team Axa efter en timme över myrarna.

- Vi hade en liten svacka uppför Hundfjället. Men det var kul att dundra ner för ”väggen” med mountainbike. Efter lite energiintag och vattenpåfyllning i en bäck på fjället fick vi upp farten igen. Vi drog runt Västra kalven (Tandådalen) i ett nafs och fick med oss ett gäng viktiga kontroller med höga poäng.

Nu var det bara en timme kvar, vi siktade in oss på kontroller som gav mycket poäng men att samtidigt inte missa måltiden på 6 timmar, det skulle gett oss straffpoäng. Vi rullade över mållinjen på tiden 5,58 efter att ha utnyttjat tiden mycket väl.

I tävlingen bestod Thule Adventure Team av lagkapten Martin Flinta och Per Vestling.

Topplaceringarna i årets Discovery AIM Challenge:
1. Thule Adventure Team, 342,8 poäng
2. Team Gran sport Karlstad, 314,7 poäng
3. Team Outnet, 285,9 poäng

Thule Adventure Team
Thule Adventure Team har sin bas i Göteborg och består av sex multisportare – svenskarna Martin Flinta, Andreas Svanebo, Per Vestling och Eva Nyström samt Jacky Boisset och Myriam Guillot från Frankrike. Tillsammans har de en imponerande meritlista och tillhör den absoluta världseliten inom multisport. Laget bildades 2009 med målsättningen att bli bäst i världen i vad många anser vara världens absolut tuffaste och mest extrema äventyrssport. Lagmedlemmarna tränar uthållighet och teknik 30-40 timmar i veckan och deltar i 10-12 tävlingar per år.

Multisport
Multisport är en uthållighetsidrott med tonvikt på mountainbike, paddling, löpning och orientering i varierande miljöer och distanser. Sporten växte fram under 80-talet och idag är utbudet av tävlingar brett, allt från korta solotävlingar på 2-3 timmar till stora expeditionstävlingar som pågår i fem till tio dagar – så kallade ”adventure races”, vilket är Thule Adventure Teams fokus. I ”adventure races” sker tävlingarna alltid i lag och de extrema distanserna sätter mycket höga krav på ett effektivt och väl fungerande lagsamarbete.

Besök Thule Adventure Teams, www.thuleadventureteam.com, för mer information om aktuella tävlingar, träning och deltagarna i laget.

För bilder, intervjuer och ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Flinta, lagkapten Thule Adventure Team, martin@flinta.nu , 070-3370897