Tidigare Lundsbergsrektor tar över Thoren Business School i Karlstad

Lena Bjuresäter drev en egen friskola i 15 år innan hon sålde verksamheten till ThorenGruppen. Fem år senare – bland annat efter en tid som biträdande rektor på Lundsbergs skola – korsas vägarna igen då Lena kliver in som ny rektor för Thoren Business School i Karlstad.
- Jag har fått ett fantastiskt mottagande och det känns som helt rätt matchning att få komma till TBS, säger hon.

Lena Bjuresäter har haft rektorsuppdrag i snart 20 års tid. 2001 startade hon och en kollega Friskolan Vivamus i Karlstad för att hon ville göra skillnad. 2015 sålde hon sitt förskole- och grundskoleföretag till ThorenGruppen, som då bytte namn till Thoren Framtid.

- Därefter har jag jobbat som konsult 2015-18. Jag drev dels ett eget företag och sedan var jag också underkonsult och jobbade med ledarskap, medarbetarskap, organisationsutveckling, you name it, berättar Lena.

Hon blev sedan biträdande rektor på välrenommerade Lundsbergs skola innan hon klev på en ny utmaning som grundskolerektor i Karlstad kommuns regi. Men nu är det alltså TBS Karlstad som väntar där Lena tar över efter Mattias Belin.

- Det känns jättebra och både jag och Pernilla Tolgfors (verksamhetschef TBS) känner att det är helt rätt matchning. Dels har jag företagandet som jag tror är viktigt och dels har jag skolbiten. Just kombon av att driva företag och skola tror jag kommer vara till gagn. Jag har varit rektor sedan 2001 i alla skolformer och sedan har jag ett stort nätverk och jag tror att jag kan utveckla skolan till att bli ännu bättre. Jag hoppas att mitt medarbetarskapskunnande kan göra skillnad, säger hon och fortsätter:

- Jag vill att skolan ska bli den mest attraktiva för elever och personal i Karlstad.

Just nu håller TBS Karlstad på att dra upp riktlinjer för hur man ska covid-19-anpassa undervisningen under höstterminen.

- Jag var ju i grundskolan under våren och vi höll ju öppet, vilket känns som en bra erfarenhet. Det är mycket att tänka på. Det är viktigt hur vi ska möblera, att vi ska vara tydliga i vår information och att vi ska titta på var de största riskerna finns och åtgärda utifrån detta. Jag tror det är superviktigt att vi öppnar upp igen för våra elever, både för den psykiska hälsan och kunskapsinhämtningen, säger Lena.

• thoren business school
  • thoren framtid