Duo från Thoren Business School arrangerar Hjärtebarnsloppet

För fjärde året i rad arrangerar Thoren Business School Karlstad Hjärtebarnsloppet tillsammans med SATS och Värmlands Hjärtebarnsförening. Loppet som kommer att äga rum i maj månad har blivit ett betydelsefullt arrangemang för skolan där alla pengar som samlas in skänks till Värmlands hjärtsjuka barn.
- För oss är det viktigt att uppmärksamma de hjärtsjuka barnen, det syns inte på utsidan men barnen och deras familjer lever ständigt med sjukdomen, säger TBS-eleverna Therese Andersson som tillsammans med Emelie Jakobsson är skolprojektledare för loppet.

Att Therese och Emelie ville arbeta med Hjärtebarnsloppet var det inget snack om, samtidigt som de båda TBS-eleverna vill ha en personlig utmaning vill dom arbeta för en viktig sak.

-Vi har känt varandra länge och arbetar bra tillsammans, dessutom har vi många idéer på förbättringar sedan tidigare år som vi är peppade på att genomföra, säger Emelie Jakobsson som läser Communication Program och fortsätter:

Vi kommer att ha en bättre struktur runt själva genomförandet av loppet där hela skolan kommer att vara engagerad med olika ansvarsområden. Återkopplingen till företag som varit med och sponsrat kommer också att förbättras då vi vill berätta mer om vad pengarna användes till och vad det har betytt för de hjärtsjuka barnen.

Förra årets löpartävling blev en succé då Thoren Business School samlade in cirka 70 000 kronor till Värmlands Hjärtebarnsförening, men i år är siktet inställt på en betydligt högre summa än så.

-Vårt mål är att samla in 100 000 kronor som de hjärtsjuka barnen och deras familjer får använda till en gemensam resa, berättar Therese som läser Management Program och förtydligar:

- Jag och Emelie kommer att följa med på resan för att få en personlig inblick i hur pengarna som vi samlat in faktiskt hjälper, för att kunna visa på att det arbete vi lagt ner verkligen gör skillnad.För att nå sitt mål kommer TBS-duon att fokusera mer på sociala medier och på så sätt nå ut till fler personer.

-Vi har fått bra tips från fjolårets projektledare och genom kampanjer på sociala medier kommer vi att arbeta för att få fler deltagare till loppet, säger Emelie och tillägger:

-Nytt för i år är att vi kommer att dela ut ett stipendium där 10 procent av den totala donationssumman kommer att tilldelas någon av medlemmarna i Värmlands Hjärtebarnsförening.

Hjärtebarnsloppet kommer att äga rum tisdag 23 maj och anmälningarna har redan börjat trillat in.
-Färjestads J18 har utmanat Grums J18 att springa loppet och vi hoppas att det motiverar många fler föreningar och klubbar att anmäla sig, avslutar Therese.

• thoren business school