Stor betongorder för historiskt broprojekt i Tyskland

Thomas Concrete Groups tyska dotterbolag, Thomas Beton GmbH, har fått i uppdrag att leverera betong till det prestigefyllda projektet att ersätta "Pfaffendorfer Brücke" i Koblenz, Tyskland. Projektet innebär en omfattande renovering av bron, som är en av stadens stora trafikleder och en historisk symbol för Rhen.

Ungefär 40 000 fordon, cyklister och gångtrafikanter passerar dagligen över den gamla Rhenbron, invigd 1953. Nu, eftersom bron har försämrats och inte längre kan hantera den dagliga trafikbelastningen, har Thomas Beton GmbH fått uppdraget att leverera betong till den nya bron.

Projektets totala budget uppgår till 181,3 miljoner euro och omfattar inte bara byggandet av en ny 311 meter lång bro utan också förnyelsen av stödmurar, angränsande vägar, infarter och installationen av ett hissystem. Totalt kommer 17 olika byggnadsstrukturer att uppdateras för att möta framtida krav på trafik och hållbarhet.

- Vi är stolta över att vara en del av detta betydande projekt och ser fram emot att bidra med högkvalitativ betong för att säkerställa hållbarheten och säkerheten för 'Pfaffendorfer Brücke.' Detta projekt är ett utmärkt exempel på vårt åtagande att delta i projekt som förbättrar och effektiviserar våra samhällen, säger Thorsten Brinkmann, försäljningschef, Thomas Beton GmbH, Tyskland.

Projektet innebär leverans av olika skräddarsydda betongprodukter, inklusive den tyngsta betongen med en rådensitet på över 4 ton. En unik aspekt av projektet är leveransen av betong till en befintlig historisk byggnad intill bron. Genom användningen av 700 kubikmeter FILLTRON (lättviktsbetong) säkerställs stabiliteten och bevarandet av byggnaden som ett kulturellt landmärke.

Projektet förväntas vara färdigt år 2028, och Thomas Beton GmbH räknar med att leverera totalt 32 500 kubikmeter betong till projektet.

För ytterligare information, kontakta:
    Hans Karlander
    VD och koncernchef, Thomas Concrete Group