4000 kubik klimatförbättrad betong registrerades i digital portal. Min Betong® ger NCC koll på leveranser – i realtid.

Thomas Betong, som ingår i Thomas Concrete Group har levererat 4000 kubik klimatförbättrad betong till NCC och det 51 meter höga Våghuset i centrala Göteborg. Förutom en reducering med 272 ton koldioxid har kommunikationen effektiviserats genom koncernens digitala portal Min Betong®.

Tillsammans med NCC:s Brick Studios är Våghuset de första kontorshusen i Göteborgs nya stadsdel Masthuggskajen. Thomas Betong har levererat 4000 kubik klimatförbättrad betong till dess bottenplatta, källarväggar och bjälklag. Den klimatförbättrade betongen innebär en reducering med 272 ton koldioxid för projektet.

– Vi blev involverade tidigt i projektet. Det innebar att vi tillsammans med våra experter på C-Lab kunde ta fram skräddarsydd, klimatförbättrad betong till projektet, säger Oscar Löfgren, Teknisk säljare, Thomas Betong.

Våghuset väntas stå klart under 2022. NCC har genom den digitala portalen Min Betong® haft full koll på följesedlar samt planerade, pågående och genomförda leveranser från Thomas Betong till byggarbetsplatsen. Informationen finns tillgänglig digitalt dygnet runt, alla dagar på året, för att beställaren ska få en tydlig överblick.

– Vårt samarbete har flutit på bra. Thomas Betongs egen mobilapplikation har gett ansvariga på plats full koll på både leveranser och fakturor direkt i mobilen, vilket har effektiviserat bygget, säger Benny Leijonhuvud, platschef, NCC.

Våghuset är en BREEAM-certifierad byggnad med nivån Excellent. Certifieringen innebär stort fokus på hållbarhet, däribland val av byggnadsmaterial, men också ljusinsläpp, luftkvalitet mm. Stadsdelen Masthuggskajen är dessutom det första stadsutvecklingsprojektet att tilldelas en Citylab-certifiering, en certifiering för hållbar stadsutveckling.

– Att använda klimatförbättrad betong är en del av miljöcertifieringen. Även om klimatförbättrade alternativ är dyrare är det bra att branschen utvecklas, säger Benny Leijonhuvud, platschef, NCC.

Utöver klimatmässiga vinster låg fokus också på betongens exponeringsklass. I och med att Våghuset byggs i nära anslutning till Göta Älv fanns krav på motståndskraft från klorider.

– En annan positiv effekt av att använda slagg som ett alternativt bindemedel i kombination med anläggningscement är att vi kunnat minska värmeutvecklingen i projektets relativt tjocka konstruktioner. På så sätt har vi kunnat minska risken för sprickbildning, avslutar Oscar.

Illustration: NCC

Thomas Concrete Group är en internationell och oberoende grupp som producerar och distribuerar högkvalitativ fabriksbetong till kommersiella och privata kunder. Thomas Concrete Group bildades 1955 av Thomas familjen Sverige. Efter 60 år på marknaden är vi en av de ledande leverantörerna av högkvalitativ fabriksbetong i Sverige. Genom att kombinera leverans av betong med våra prefab produkter och breda utbud av tjänster, kan vi säkerställa kompletta och effektiva lösningar för ditt byggprojekt.

Flera unika utmaningar med Unika Karlatornet. Första gången i Sverige som betong ska pumpas en kvarts kilometer upp i luften.

Karlatornets byggprocess är i full gång. Den 245 meter höga byggnaden med sina 73 våningar blir ett landmärke som sätter Göteborg på kartan. De 62 000 kubikmeter betong som krävs för projektet levereras av Thomas Betong, som är den del av Thomas Concrete Group. Det unika betongreceptet för den massiva bottenplattan resulterade i en miljöbesparing på hela 428 ton koldioxid.

Thomas Betongs fabrik vid Centralen

​Trafikverket gör avsteg för att ligga i framkant. Tack vare teknik och betong från Thomas Concrete Group

Entreprenaden E02, station Centralen, i projekt Västlänken i Göteborg är det första projektet av dignitet där Trafikverket använder en kraftigt klimatförbättrade betong. Betongen är speciellt framtagen av Thomas Concrete Group tillsammans med NCC och det helt unika är att Trafikverket gjort avsteg från sina krav på andelen cement som bindemedel i betongen.

​Unikt projekt med klimatförbättrad betong: Sänker CO2-utsläppen med 36 000 ton i landets  största projekt med lägre andel cement i betongen

​Unikt projekt med klimatförbättrad betong: Sänker CO2-utsläppen med 36 000 ton i landets största projekt med lägre andel cement i betongen

Västlänkens etapp Centralstationen i Göteborg är Sveriges största byggnadsprojekt någonsin med klimatförbättrad betong. Totalt beräknas det gå åt 330 000 kubikmeter betong, vilket kan jämföras med fylla halva Globen. ack vare den speciellt framtagna betongen från Thomas Concrete Group, kommer projektet kunna minska CO2-utsläppen med imponerande 36 000 ton.

Thomas Betong levererar långsiktigt hållbar lösning med klimatförbättrat plattbärlag och fabriksbetong i unikt NollCO2 projekt. Foto:Oljibe

Klimatförbättrade plattbärlag och fabriksbetong från Thomas Betong i unikt NollCO2 projekt

Thomas Betong är först på marknaden med ett klimatförbättrat plattbärlag. Till äldreboendet Sköndalsvillan i Tyresö som är ett unikt NollCO2 - certifierat projekt används både klimatförbättrad fabriksbetong och plattbärlag från Thomas Betong. Förhoppningen är att det här unika projektet sätter en ny standard på klimatsmarta byggprojekt som kan inspirera fler i branschen att gå i samma riktning.

fv Roger Alm vd Volvo Lastvagnar, Hans Karlander vd Thomas Concrete Group

Thomas Concrete Group köper Sveriges första serietillverkade 100 % eldrivna betongbil

Thomas Concrete Group, investerar nu i sin första 100 % eldrivna betongbil. Lastbilen från Volvo Lastvagnar kommer att användas för distribution av i första hand klimatförbättrad betong, som likt lastbilen minskar CO2-utsläppen avsevärt. Fordonet kommer att köras i göteborgsregionen och beräknas minska avgasutsläppen med omkring 180 ton koldioxid under en tio-årsperiod.

www.klimatförbättradbetong.guide - Ny hemsida om klimatförbättrad betong

www.klimatförbättradbetong.guide är en helt ny hemsida som lanseras idag för alla som är intresserade av hur man kan bygga så hållbart som möjligt med betong. Här presenteras texter och filmer om hur man minskar klimatpåverkan i byggprojekt. Det finns också konkreta exempel på spännande byggprojekt. Nya Centralstationen i Göteborg är hittills det största projektet med klimatförbättrad betong i S