Systrarna Khanna och Hungerprojektet samarbetar i Indien

Systrarna Khanna och Hungerprojektet har bestämt sig för att samarbeta i kampen mot fattigdom och hunger. Ett samarbete där passionen för autentiska indiska kryddor och kvinnors ledarskap går hand i hand.

- Vi är två kvinnliga matentreprenörer med rötter i Indien och vi har sökt efter en organisation som arbetar med att stärka kvinnors position där. Att stötta Hungerprojektets arbete med att utbilda kvinnliga ledare i Indien känns betydelsefullt. Vi är oerhört glada för samarbetet, säger Alka Khanna, som tillsammans med sin syster Anju grundat Systrarna Khanna.

Stärker kvinnors ledarskap i Indien
I Indien arbetar Hungerprojektet bland annat med att stärka kvinnor som valts in i de lokala byråden. Många kvinnliga politiker har ingen möjlighet att göra sin röst hörd, de får utstå hot och våld från både sin egen familj och andra bybor, som anser att kvinnor inte kan eller ska engagera sig politiskt. Hungerprojektet genomför utbildningar i ledarskap och jämställdhet under kvinnornas 5-åriga mandatperiod.

- Vi är väldigt glada över att Systrarna Khanna vill stötta vårt arbete med kvinnors ledarskap i Indien. En stor del av världens problem med fattigdom och hunger beror på att kvinnor inte har samma sociala ställning som män. Diskriminerar ett samhälle hälften av medborgarna är hälften av samhällets kunskap, engagemang och kreativitet outnyttjad. Det är alltså väldigt effektivt att investera i kvinnors ledarskap eftersom det ger goda resultat på många områden i samhället, säger Silvia Ernhagen, vd för Hungerprojektet.

För mer information, kontakta:

Silvia Ernhagen, vd Hungerprojektet
silvia.ernhagen@hungerprojektet.se eller 070 160 88 09

Alka Khanna, grundare Systrarna Khanna
alka@systrarnakhanna.se eller 0761 72 70 03

Om Hungerprojektet

Mer om Hungerprojektet: www.hungerprojektet.se

Om Systrarna Khanna
Systrarna Khanna är det unika svenska matföretaget med indiska rötter. Systrarna Khannas slagord är – indisk mat på enkelt vis – vi vill inspirera folk att laga mer indisk mat i vardagen. Vi har länge tyckt att det saknats riktigt bra indiska kryddor och smaksättningar i butikshyllan. Våra kryddor är nymalda och varsamt blandade för hand i små mängder från traditionella familjerecept.

Mer om Systrarna Khanna: www.systrarnakhanna.se

Kategorier

Hungerprojektet är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell organisation som verkar för noll hunger och fattigdom. Vi arbetar globalt och driver program i 12 länder i Afrika, Latinamerika och Asien. Med kvinnor i fokus utbildar och stärker vi människor att avskaffa sin egen hunger och fattigdom. I Sverige arbetar vi med utbildning, informationsspridning och insamling till de globala programmen. Vi har konsultativ status i FN:s ekonomiska och sociala råd, ECOSOC. Hungerprojektet följer Svensk Insamlingskontrolls riktlinjer och har 90-konto. Läs mer på hungerprojektet.se

The Hunger Project är en politiskt och religiöst obunden organisation med verksamhet i 22 länder. The Hunger Project främjar hållbar förändring genom att möjliggöra för samhällen och individer att bli självförsörjande. Tillsammans skapar vi en värld utan hunger. Läs mer på https://thehungerproject.se/