The Hunger Project får 4,6 miljoner till arbetet för att minska hunger i Ghana.

Stiftelsen Rättvis Fördelning stöttar The Hunger Projects arbete för minskad hunger i Ghana.

The Hunger Project Sverige och Stiftelsen Rättvis Fördelning ingår ett nytt samarbete för att stötta småbrukare i Adjena-Dornor i östra Ghana. Projektet ska genom förbättrade jordbruksmetoder säkerställa livsmedelsförsörjningen och minska hunger bland småbrukare och deras familjer. Med ambition att förlänga samarbetet är avtalsperioden på tre år och det totala bidraget på 4,6 miljoner kronor.

– Att vi nu kan hjälpa The Hunger Projects arbete för en värld fri från hunger är helt i linje med Rättvis Fördelnings syfte. Vi vet att brist på mat begränsar och hotar liv, samhällen och demokrati. Ambitionen med partnerskapet är att långsiktigt bidra till att skapa bättre förutsättningar för småbrukare i regionen och därmed minska hunger, säger Sara Wasström projektansvarig Rättvis
Fördelning.

The Hunger Project har arbetat i Ghana sedan 1995 för att minska hunger och fattigdom genom att mobilisera samhällen och utbilda lokala ledare. I Adjena-Dornor, där insatserna genomförs, når The Hunger Project ca 12 000 personer. Många framsteg har gjorts för att ta samhället ur hunger, men en utvärdering 2022 visade att det fortfarande finns stora behov av förbättrade jordbruksmetoder för att småbrukarna och deras familjer ska kunna stå motståndskraftiga och leva helt utan hunger.

Projektet kommer därför verka för att:

• Öka produktionen av kvalitativa grödor genom klimatsmarta jordbruksmetoder
  • Utveckla värdekedjor och stärka tillgången till marknader
  • Förbättra hälsan och nutritionsintagen hos småbrukare och deras familjer

Insatserna bygger till stor del på praktiska utbildningar och kunskapsdelning genom demonstrationsjordbruk och köksträdgårdar. Ledande småbrukare utbildas för att sprida kunskap i sina samhällen, och lokala volontärer säkerställer att arbetet fortsätter även efter att projektet avslutats.

– Vi är stolta över samarbetet med Stiftelsen Rättvis Fördelning som kommer förbättra jordbruket och livsmedelsförsörjningen i Adjena-Dornor. Tillsammans kan vi göra en verklig skillnad för familjerna i området och hjälpa dem att nå självförsörjning, säger Malin Flemström, vd för The Hunger Project Sverige.

Om Stiftelsen Rättvis Fördelning
Stiftelsen Rättvis Fördelning äger 9 procent av aktierna i MAX. Det i sin tur ger en utdelning på mellan 7 och 10 procent av MAX nettovinst. Stiftelsen Rättvis Fördelning ska i första hand ge hjälp till behövande främst i utvecklingsländer. Stiftelsen kan också ge anslag till forskning, undervisning och utbildning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

VD, The Hunger Project Sverige
Tel: (08) 735 23 30