Silvia Ernhagen ny vd för Hungerprojektet

Bris tidigare kommunikationschef Silvia Ernhagen blir ny vd för Hungerprojektet. Hon efterträder Helena Norder, som varit tillförordnad vd, den 12 februari. Silvias främsta uppgift blir att leda Hungerprojektets förändringsresa, öka kännedomen och skapa kraft i organisationen för att fortsatt göra skillnad i människors liv.

Hungerprojektet är en ideell organisation som driver utvecklingsprogram för att avskaffa hunger och fattigdom i världen, med kvinnor i fokus. En stor del av dagens fattigdom och hunger beror på att kvinnor inte har samma sociala ställning och rättigheter som män. Därför arbetar Hungerprojektet med att stärka kvinnor att ta plats bland samhällets ledare och att bli entreprenörer på lika villkor.

Marie Wallenberg, Hungerprojektet styrelseordförande, har tillsammans med tillförordnad vd Helena Norder, lett arbetet med att rekrytera Hungerprojektets nya vd.

– Silvia Ernhagen har en både bred och djup förståelse för ideell verksamhet och är också en bevisat framgångsrik chef och förändringsledare. Det är den kombinationen av kompetenser som vi har letat efter och funnit i Silvia, säger Marie Wallenberg, styrelseordförande Hungerprojektet.

Silvia kommer senast från Bris där hon arbetat som kommunikations- och påverkanschef sedan augusti 2013. Därförinnan har hon nästan 20 års erfarenhet från press- och påverkansarbete på RFSU. Under Silvias ledning har Bris skapat flera innovativa digitala kampanjer och i år har hon chansen att vinna utmärkelsen ”Årets Digitaliseringsledare” på Chefgalan i mars.

– Det ska bli spännande att få leda Hungerprojektets digitaliseringsresa. Det är en utmaning att nå fram, därför måste vi skapa bra digital kommunikation och förenkla givandet online, säger Silvia Ernhagen.

Silvia har också ett stort intresse för de globala frågor som Hungerprojektet jobbar med.

– Det är centralt att kvinnors rättigheter blir tillgodosedda för att världen ska bli mer jämlik och jämställd. Hunger och fattigdom är en kärnfråga för den globala utvecklingen och med Hungerprojektets metod och människosyn, att vi är våra egna möjliggörare, så finns det bra förutsättningar för att bidra stort till utvecklingen, säger Silvia Ernhagen.

Silvias vision är att Hungerprojektet ska bli en opinionsbildande organisation med högt förtroende som med ökad insamling möjliggör att ännu fler människor kan lyfta sig själva ur hunger och fattigdom.

– Jag ser också Agenda 2030 som en ledande komponent i Hungerprojektets arbete. Vi har ganska kort om tid på oss, 12 år, för att uppnå Agenda 2030 målen, där vi ska ha utrotat hunger och fattigdom globalt. Att få vara med och bidra till det känns fantastiskt.

För mer information, vänligen kontakta:
Silvia Ernhagen, vd Hungerprojektet
E-post: silvia.ernhagen@hungerprojektet.se

Marie Wallenberg, styrelseordförande Hungerprojektet
E-post: marie@marie-w.nu

Om Silvia:
Silvia Ernhagen har en magisterexamen i psykologi från Lunds universitet och utbildning i journalistik från Poppius journalistskola. Hon har också läst PR-strategi på RMI Berghs, CSR på Luleå universitet och en Master Class i digitala media på Hyper Island. Silvia har tidigare arbetat som presschef på Folkhälsoinstitutet och har många års erfarenhet från press- och påverkansarbete på RFSU. Senast kommer hon från Bris, där hon har jobbat som enhetschef för kommunikation och påverkan. Silvia blir ny vd för Hungerprojektet i februari 2018.

Om Hungerprojektet:
Hungerprojektet är en global, ideell, politiskt och religiöst obunden organisation som driver utvecklingsprogram för att avskaffa kronisk hunger och fattigdom i världen. Organisationen är verksam i Afrika, Latinamerika, Indien och Bangladesh och har sitt globala sekretariati New York. Organisationen har konsultativ status i FN:s ekonomiska och sociala råd, ECOSOC. Hungerprojektet följer Svensk Insamlingskontrolls riktlinjer och har 90-konto. Mer om Hungerprojektet: www.hungerprojektet.se och www.thp.org

Faktaruta

Ålder: 50
Bor: Vasastan, Stockholm
Uppvuxen: Lund
Familj: Barnen Harald (18), Ebba (15) och Albert (12) samt mannen Tomas
Karriär i korthet: RFSU (pressekreterare och påverkansarbete), Statens folkhälsoinstitut (presschef), Bris (kommunikationschef), Hungerprojektet (vd)
Utbildning: Magisterexamen i psykologi och socialantropologi från Lunds universitet och utbildning i journalistik från Poppius journalistskola.
Medievanor: Traditionella medier som Sveriges Radio (P1), Dagens Nyheter, Sveriges television men också sociala medier.
Musik: Allt utom hårdrock.
Lästips och poddtips: Romanen Stål av Silvia Avallone och podcasten Söndagsintervjun i P1.
Råd: “Var snäll mot dig själv. Livet blir roligare om man inte är så sträng.”