30.000 flickor i Bangladesh har deltagit i Hungerprojektets program Safe School for Girls som går ut på att förhindra barnäktenskap och ge flickor modet och verktygen för att stå upp för sina rättigheter.

Inga fler barnbrudar på Flickadagen

Varje år gifts 12 miljoner flickor bort före sin 18-årsdag. Det är nästan ett barnäktenskap varannan sekund. På Flickadagen den 11 oktober uppmärksammar Hungerprojektet rätten att inte bli bortgift som barn.

Tänk dig att som 14-åring plötsligt en dag inte få gå till skolan för att dina föräldrar vill ha dig hemma inför det stundande bröllopet. Dina drömmar om att utbilda dig krossas. Du kommer med stor sannolikhet föda ditt första barn innan du är 16 år och därmed riskera att din kropp, som inte är redo för graviditet och förlossning, skadas. I Bangladesh är detta verkligheten för fler än hälften av alla flickor under 18 år. Och i Afrika söder om Sahara för nästan en tredjedel av flickorna.

Runt om världen diskrimineras flickor på sätt som kränker deras rättigheter och som hämmar deras utveckling.

– Många gånger får flickor äta mindre än pojkarna och de ammas inte i samma utsträckning. Som ett resultat av detta får flickorna inte i sig de näringsämnen de behöver och hjärnan och kroppen utvecklas inte normalt. Så här fortsätter den onda spiralen och många flickor är fast i undernäringscykeln, generation efter generation, säger Silvia Ernhagen, vd på Hungerprojektet.

Sprid #ingaflerbarnbrudar den 11 oktober
Den 11 oktober infaller Internationella Flickadagen, en dag då vi sätter fokus på de kränkningar som flickor runt om i världen utsätts för. Hungerprojektet lyfter särskilt fram rätten att inte bli bortgift som barn. I Bangladesh utbildar Hungerprojektet flickor och kvinnor om deras grundläggande rättigheter och om farorna med barnäktenskap. Under 2018 deltog 65 000 kvinnor i Bangladesh i utbildningar och kampanjer som syftar till att uppmärksamma och förhindra barnäktenskap.

I år uppmanar Hungerprojektet medier, bröllopsföretag, influencers och allmänhet att stå upp för rätten att inte bli bortgift under #ingaflerbarnbrudar och att köpa vår svarta ring mot barnäktenskap. Ringen kommer från vår samarbetspartner Ur&Penn och intäkterna från försäljningen går till våra program för att stärka flickors rättigheter genom informationskampanjer och utbildningar om farorna med skadliga traditioner som barnäktenskap och hemgift. Läs mer på www.flickadagen.se

– Vi hoppas att många vill vara med oss och uppmärksamma att barns rättigheter kränks på detta vis. Varje barn har rätt till sin barndom och till sin kropp. Vi måste uppmärksamma den här typen av kränkningar tillsammans, annars når vi aldrig en jämställd värld, säger Silvia Ernhagen.

Vad gör Hungerprojektet?
Hungerprojektet utbildar kvinnor och flickor om deras grundläggande rättigheter och om farorna med barnäktenskap. Exempelvis:

• I utbildningsprogrammet Safe School for Girls har över 30 000 unga flickor fått lära sig om sina rättigheter och de negativa följderna av barnäktenskap.
  • Med stöd från Nederländernas utrikesdepartement driver vi projektet Her Choice, ett storskaligt femårigt utbildningsprogram som går på djupet med de bakomliggande orsakerna till barnäktenskap.
  • National Girl Child Day instiftats på Hungerprojektets initiativ i Bangladesh. Den 30 september varje år uppmärksammas den djupt rotade diskrimineringen av flickor i landet.

Hungerprojektet är en ideell organisation som verkar för att avskaffa hunger och fattigdom. Med kvinnor i fokus utbildar och stärker vi människor att avskaffa sin egen hunger och fattigdom. Det ger bestående resultat och äkta framtidstro. Vi arbetar globalt och driver program i 12 länder i Afrika, Latinamerika och Asien. I Sverige jobbar vi med utbildning, informationsspridning och insamling till de globala programmen. Hungerprojektet följer Svensk Insamlingskontrolls riktlinjer och har 90-konto. Mer om Hungerprojektet: www.hungerprojektet.se och www.thp.org.

Relaterat innehåll

DEBATT: Starka lokalsamhällen krävs för att vända trenden med ökad global hunger

​Var nionde människa på jorden – drygt 800 miljoner – lever i kronisk hunger. Trots att den absoluta fattigdomen i världen minskat under de senaste decennierna, går utvecklingen när det gäller hunger åt fel håll med förödande konsekvenser som följd. Idag är det World Hunger Day men inte många är medvetna om den tysta katastrof som pågår där miljontals människor lever hungriga och undernärda.

The Hunger Project är en politiskt och religiöst obunden organisation med verksamhet i 22 länder. The Hunger Project främjar hållbar förändring genom att möjliggöra för samhällen och individer att bli självförsörjande. Tillsammans skapar vi en värld utan hunger. Läs mer på https://thehungerproject.se/