The Body Shop och Youth 2030 Movement lanserar namninsamling för rösträtt 16!

Dagens unga är mer engagerade och mer samhällsintresserade än någonsin! Många 16-18-åringar vill vara med och ta ansvar för landet och bidra, men stängs ute från att påverka politiken. Från 16 kan man driva företag, jobba heltid och betalar skatt, omfattas av totalförsvarsplikten och kan straffas för brott.

Den globala kampanjen Be Seen. Be Heard lanserades 2022 i samarbete med FN:s ungdomsändebud för att stärka ungas politiska deltagande och ungas röster i det offentliga livet. Målet är att ändra lagstiftning och- eller policys i de länder där The Body Shop är verksamma. Under 2022 har framsteg gjorts på området i flera länder. I samarbete med FN släpptes också rapporten "Be Seen. Be Heard . Förstå ungas politiska deltagande". Rapporten är den mest omfattande The Body Shop släppt kampanjhistoriskt och omfattar 26 länder och fler än 27 000 svarande.

I Sverige samarbetar The Body Shop med Youth 2030 Movement för en större demokrati och lanserar nu en namninsamling för att som aktörer tillsammans med unga och vuxna gå samman för att kräva att riksdagen ändrar kommunallagen så att Sverige kan ha testverksamhet med rösträtt från 16 år i kommunala val 2026. Målet med namninsamlingen är att samla in 30 000 underskrifter under 2023.

Rösträtt från 16 år finns redan förverkligat i ett 10-tal länder, och har varken lett till samhällskollaps, polarisering, eller andra problem. Tvärtom har det lett till att ländernas befolkningar i stort blivit mer engagerade och hoppfulla, och bidragit till en stärkt demokrati.

“The Body Shop backar #Rösträtt16. Vi tror på ungas rätt att delta i politiska beslut vars konsekvenser de kommer få leva med. Världen står inför utmaningar som klimatkris, konflikt, socio-ekonomisk ojämlikhet, rasism och könsbaserad ojämlikhet. För att skapa verklig förändring behöver vi förändra systemet. Att inkludera unga i politiskt beslutsfattande är att öppna dörren för de nya perspektiv världen behöver.”” säger Matilda Wiechel, Activism & Communications Manager på The Body Shop Sverige och Danmark.

Det är inte rimligt att personer som inte har någon aning om hur det är att gå i skolan idag bestämmer över skolan. Det är inte rimligt att personer som inte personligen kommer påverkas av klimatförstörelse, förstör ungas framtid. Medelåldern i riksdagen är 46.7 år, och bara en riksdagsledamot är under 24 år. Unga mellan 18-24 år är den mest underrepresenterade åldersgruppen på alla politiska nivåer.

“Jag vet hur frustrerande det är att inte få rösta när man själv bidrar så mycket till samhället och är engagerad. Erfarenheten att vara ung saknas i stora delar av politiken idag, trots att unga är mer engagerade och samhällsintresserade än någonsin. Vi unga är trötta på att inte bjudas in, användas som alibin, och att gång på gång behöva bevisa att vi förtjänar att inkluderas. Att ungas engagemang, driv och kunskaper tas på allvar kommer alla att vinna på,” säger Mayson Joacimsbarn Persson, talesperson Youth 2030 Movement.

Det är dags att göra demokratin större genom att släppa in unga - på riktigt!

Ta del av rapporten Be Seen. Be Heard . Förstå ungas politiska deltagande.

Läs mer om kampanjen.

Skriv på för en större demokrati!

.

OM YOUTH 2030 MOVEMENT

Youth 2030 Movement är en rörelse som bildades 2019 på initiativ av unga och vuxna som tillsammans kämpar för unga människors plats i demokratin. Utöver att kämpa för sänkt rösträttsålder hjälper rörelsen kommuner att inkludera unga, fördelar bidrag till demokratiprojekt, och förändrar beslutsfattares syn på unga. Läs mer om Youth 2030 Movement på youth2030.se och störredemokrati.nu