Matglad Soave från välrenommerad vingård

Matglad Soave från välrenommerad vingård

Soave Bennati har funnits som fast listning ett bra tag på Systembolaget. Det här utmärkta vinet passar väldigt bra till fisk och vissa skaldjursrätter så varför inte prova det ihop med en ångande Pasta vongole vars recept bifogas här. Om nu inte detta var trevligt nog så kan kanske en prissänkning från 149 kr till 99 kr göra måltiden extra rolig.

På de mjuka kullarna i odlingsområdet Soave, strax öster om Verona, växer Bennatis druvor av sorten Garganega. De plockas för hand och pressas varsamt innan musten kyls ner. Jäsning sker under kontrollerad temperatur mellan 14- 15°C.

Vinet har en härlig färg med gyllene nyanser. Syran är välbalanserad och strukturen fin. Här finns toner av mandel, tropisk frukt och citrus och det fruktiga vinet passar bra till fisk, skaldjur och kyckling.

Bennati Soave Classico
Nr: 2114

Bennati är en framgångssaga och blir ständigt rosade av internationella och lokala kritiker, har mottagit mängder av priser och rekommenderas återkommande i flertalet vinguider. Egendomen är fantastiskt vackert belägen i utkanten av regionen Valpolicella, ca 20 min norr om Verona i byn Cazzano di Tramigna.

Den välrenommerade vinodlarfamiljen har producerat vin sedan slutet av 1800-talet. Det var då Antonio Bennati började sälja sitt vin i de kända stråflaskorna. Efter andra världskriget tog sönerna Enzo och Aldo över företaget och introducerade druvsorter som gav uphov till de berömda Verona-viner som hela världen kom att uppskatta: Ripasso, Soave Classico och Amarone. Gemensamt för Bennatis viner är deras tydliga ursprungskaraktär och kvalitet samt att stilen på vinerna är torra, eleganta och matvänliga.

Idag äger Bennati vingårdar i runtom i hela Veneto men med störst fokus i Valpolicella. Under de senaste 10 åren har ett enormt kvalitetsarbete skett i både vingården och vinproduktionen. De har även nyligen investerat i större och modernare lokaler för att möta den ökade efterfrågan.

Pasta vongole

4 personer

Ingredienser:

1 kg vongolemusslor eller hjärtmusslor
3 schalottenlökar
4 klyftor vitlök
250 g körsbärstomater
1 dl finhackad persilja
400 g spaghetti
1 dl olivolja
2 dl torrt vitt vin
salt

Gör så här:

Lägg musslorna i riktigt kallt vatten, fyll gärna diskhon och salta så vattnet blir ordentligt salt. Låt dem ligga där i 15-30 min så de släpper sand. Skölj av i kallt vatten. Släng bort de musslor som är trasiga.

Finhacka lök, vitlök, tomater och persilja. Koka spaghetti i lättsaltat vatten. Häll av vattnet 2 minuter tidigare än vad förpackningen säger.

Fräs lök och vitlök i olja i en stor traktörpanna (stekpanna med höga kanter och lock). Lägg ner musslorna och slå vin över. Sätt på locket och låt koka 2 minuter, tills musslorna öppnat sig. Släng de musslor som ev inte öppnat sig. Sila av spadet i en annan kastrull och koka ner det till hälften. Sätt musslorna under lock så de inte kallnar.

Rör ner tomater och den nykokta pastan i spadet. Vänd ner musslorna och smaka av med salt. Strö persilja över och servera direkt.

The Wine & Spirits Collective

The Wine & Spirits Collective är en organisation som starkt tror på individen och att ständigt utmana sig själv och miljön vi befinner oss i. Vi är ett sammansvetsat team med kompletterande bakgrund och kompetens, som älskar det vi gör och känner oss lyckligt lottade att få arbeta med vår passion.

I början av 2018 förvärvade The Wine and Spirits Collective importföretaget Bornicon&Salming för att ytterligare stärka sin position på marknaden.