Familjen Torres tar stora kliv för att minska sina klimatavtryck

Familjen Torres tar stora kliv för att minska sina klimatavtryck

Familjen Torres går nu in i en ny fas i sitt sitt ambitiösa projekt Torres & Earth som syftar till att motverka klimatförändringarna. Nu är siktet inställt på att konvertera mer än 500 hektar ekologiska vinmarker till regenerativt brukad och hållbart odlad jord. Målet är att skapa ny balans i odlingsmarkerna genom ökad biodiversitet, mullhalt och näringsrikedom och därigenom förbättra vingårdarnas möjligheter att fungera som kolsänkor.

Ekologiskt jordbruk har varit ett steg i rätt riktning men det räcker inte för att möta de utmaningar vi ställs inför idag och det klimatnödläget som råder.

Det här innebär ett paradigmskifte i vingårdsarbetet. Vi anser att det är nödvändigt eftersom regenerativ odling ger möjlighet att binda koldioxid i marken och därmed motverka klimatförändringarna”, säger Miguel Torres Maczassek, vd och representant för femte generationen i det familjeägda vinföretaget baserat i Penedès i Katalonien.

Konventionellt jordbruk baserat på kemikalieanvändning och överexploatering av mark har förstört miljontals hektar odlingsmark jorden över. Eftersom torra, utarmade jordar inte kan binda koldioxid är det nödvändigt att förändra jordbruket till förmån för hållbara, regenerativa metoder. Regenerativt jordbruk hjälper till att återställa det naturliga ekosystemet med miljövänliga metoder. Genom att täckodla, avstå från plöjning och öka mullhalten med hjälp av naturlig gödsling, ökar jordens förmåga att fånga in och binda koldioxid vilket i sin tur minskar koncentrationen av växthusgaser i atmosfären. Principen går ut på att ge tillbaka mer än vad man tar från jorden när det gäller näring och massa. Dessutom blir jordarna mer mer torktåliga och jorderosion motverkas.

Den här typen av odling, där urgammal kunskap samverkar med modern teknologi, har flera fördelar, speciellt när det kommer till odling av högkvalitativa druvor i medelhavsklimat.

De nya metoderna ger mer balanserade och levande jordar vilket i sin tur ger friska, fina druvor och bra viner”, säger Miguel Torres Maczassek.

Miljöarbetet i Katalonien är del av programmet Torres & Earth som startades upp 2007 med målet att bekämpa klimatförändringarna. Användning av förnyelsebar energi, effektiva metoder för energimätning, minskning av vinflaskors vikt ihop med andra åtgärder har sänkt företagets koldioxidutsläpp med 30% per producerad flaska mellan år 2008 och 2019. Nu riktar Torres in sig på att fånga och binda upp koldioxid, bland annat genom ett trädplanteringsprojekt i chilenska Patagonien, koldioxidfällor, cirkulär materialanvändning och de metoder som beskrivits ovan. Målet är nu att minska företagets koldioxidavtryck med 55% till år 2030 och att nå klimatpositiv status till år 2050.