Gå direkt till innehåll
Svenska Oumph! och LIVEKINDLY Collective drar in $335 miljoner i nya investeringar

Pressmeddelande -

LIVEKINDLY Collective, som nyligen förvärvade svenska varumärket Oumph!, tillkännagav idag att de tagit in ytterligare $335 miljoner i investeringar. Under första året har LIVEKINDLY Collective fått in totalt $535 miljoner i investeringar, vilken gör dem till ett av de bolag med störst investeringar i, samt ett av de snabbast växande, inom växtbaserat i världen.

Rundan leddes av The Rise Fund med sällskap från bla. Rabo Corporate Investments och S2G. Steve Ellis, Co-Managing Partner av Rise Fund, blir del av LIVEKINDLY Collectives styrelse som nyligen förstärktes av bland annat Paul Polman, tidigare VD för Unilever.

NEW YORK – LIVEKINDLY Collective, ett företag bestående av både start-ups och mer etablerade varumärken, är på god väg att bli världens största företag inom växtbaserat. Företaget inleder 2021 på offensiven och tillkännager idag att de tagit in ytterligare investeringar. Rundan leddes av The Rise Fund, en riskkapitalfond som förvaltas av TPG. Ytterligare några befintliga och nya syftesdrivna investerare medverkade också i investeringsrundan, tex Rabo Corporate Investment och S2G.

Denna investeringsrunda stannar på $335 miljoner, vilket inkluderar $135 miljoner konverterade från en tidigare runda. Detta innebär att den totala summan som tagits in av LIVEKINDLY Collective under det första året är $535 miljoner. I och med den senaste investeringen har LIVEKINDLY Collective blivit ett av de tre högst finansierade och snabbast växande växtbaserade livsmedelsföretagen i världen.

“Vår målsättning är att med vår internationella produktportfölj göra växtbaserad mat till det nya normala för att skapa ett mer hållbart och hälsosamt matsystem säger David Knopf, CFO på LIVEKINDLY Collective. Med denna investeringsrunda och med Steve i styrelsen är vi väl positionerade för att snabbt skala upp vår affärsmodell och leda skiftet till hälsosam, hållbar och grymt god växtbaserad mat.

Investeringarna ska användas för att stärka positionen på befintliga marknader, finansiera nya marknader såsom USA och Kina, samt nyligen gjorda förvärv och partnerskap samt investera i växtbaserad innovation.

”Vi håller på att skapa ett globalt företag som helt fokuserar på växtbaserad mat vilket vi är övertygade om är framtiden” säger Roger Lienhard, grundare och styrelseordförande av Blue Horizon Group och grundare av LIVEKINDLY Collective. Han fortsätter:

”På bara ett år har vi fått in en signifikant summa i investeringar vilket vittnar om både vikten av vårt uppdrag, men även den enorma investeringsmöjligheten som det representerar. Vi tror att det momentum som driver en växtbaserad livsstil kommer fortsätta växa både i den privata och offentliga sektorn.

The Rise Fund arbetar med värderingsdrivna tillväxtföretag med stor potential och gedigen avkastning. Simultant ska företagen man investerar i också arbeta mot FNs globala hållbarhetsmål. Steve Ellis, som är delägare i The Rise Fund, blir också del av LIVEKINDLY Collective’s styrelse som nyligen tillsatte sex nya styrelsemedlemmar, en av dom tidigare Unilever VD:n Paul Polman.

Om The Rise Fund

Rise Fund är världens största globala impact-plattform som ska skapa mätbara, positiva sociala och miljömässiga resultat samtidigt som det ger konkurrenskraftig ekonomisk avkastning. Med mer än 5 miljarder dollar i tillgångar arbetar The Rise Fund med värderingsdrivna företag i tillväxtfas, med hög potential och med makten att förändra världen. The Rise Fund, som har sitt huvudkontor i San Francisco, grundades 2016 av TPG i samarbete med Bono och Jeff Skoll och erbjuder djup expertis inom affärslösningar för att uppnå FNs mål för hållbar utveckling. Som en del av TPG erbjuder The Rise Fund investeringsresurser, organisatorisk hjälp, noggranna mätningar och ett globalt nätverk för att hjälpa företag att påskynda tillväxt och påverkan. Med förmågan att investera i en mängd olika sektorer och länder i stor skala fokuserar The Rise Fund på möjligheter inom utbildning, energi, mat och jordbruk, finansiell teknik, hälso- och sjukvård och teknik. För mer information, besök www.therisefund.com eller @therisefund på Instagram.

Kontakt:

Marta Tomczak

press@thelivekindlyco.com

Kategorier

LIVEKINDLY Collective grundades av Blue Horizon Corporation med övertygelsen om att växtbaserad mat kan göra det globala matsystemet hållbart. Deras målsättning är att göra växtbaserat till det nya normala.

Som ett företag uppbyggt av entreprenörer såväl som globala företagsledare har LIVEKINDLY Collective en unik position för att skapa förändring snabbt och storskaligt.

Genom sina varumärken Oumph!, The Fry Family Food Co., LikeMeat and No Meat, förser LIVEKINDLY Collective konsumenter över hela världen med hälsosamma och hållbara alternativ. Inom LIVEKINDLY Collective finns även den värderingsdrivna media-plattform LIVEKINDLY, (på www.livekindly.com och @livekindlyco på Instagram) som inspirerar samhället att göra positiva och hållbara förändringar genom underhållande och informativt innehåll. LIVEKINDLY Collective har 470 anställda i mer än 40 länder. Läs mer på www.thelivekindlyco.com.

Making plant based the new norm.

LIVEKINDLY Collective grundades för att accelerera transformationen av det globala livsmedelssystemet till ett mer hälsosamt, hållbart och snällare livsmedelssystem som är tillgängligt för alla.

Genom sina varumärken Oumph!, The Fry Family Food Co. och LikeMeat gör the LIVEKINDLY Collective växtbaserad mat till det nya normala. Inom the LIVEKINDLY Collective finns även den värderingsdrivna media-plattform LIVEKINDLY som inspirerar samhället att göra positiva och hållbara förändringar genom underhållande och informativt innehåll.

LIVEKINDLY Collective Nordics

59522 Mjölby