Matilda Hansson, Sara Hadgu

The Amazing Society samlar in jämlikhetsdata

The Amazing Society blir en av de första byråerna i Sverige som samlar in jämlikhetsdata.

Under 2019 lanserade The Amazing Society självgransknings-verktyget Reality Check. Verktyget gjordes tillgängligt för branschen i syfte att förenkla kartläggning av representation i produktioner. Senaste åren har byråns Inkluderingskommitté fokuserat på externa insatser såsom panelsamtal. För 2022 ligger fokus på den interna verksamheten där insamlingen av Jämlikhetsdata är startskottet för arbetet framåt.

Syftet med insamlingen är att erhålla kunskap om personalgruppen för att så effektivt som möjligt kunna motverka diskriminering och skapa förutsättningar för en mer jämlik och inkluderande arbetsplats. Frågorna i enkäten utgår från samtliga sju diskrimineringsgrunder och är framtagna i samarbete med Tobias Hübinette, lärare och forskare vid Karlstads universitet.

“Det här är en avgörande viktig fråga för att säkerställa en inkluderande organisation. Data om samtliga diskrimineringsgrunder är en grundförutsättning för att överhuvudtaget kunna få veta om inkluderingsarbetet har en effekt. Därför har det varit så spännande att få arbeta med The Amazing Society, som verkligen är pionjärer inom området, säger Tobias Hübinette.”

“Det var viktigt för oss att vårt arbete med jämlikhetsdata togs emot på rätt sätt från personalgruppen och att arbetet skedde metodiskt”, säger Matilda Hansson, representant från Inkluderingskommittén.

Insamlingen av datan är en del av ett långsiktigt arbete för att skapa en mer inkluderande och jämlik arbetsplats. Liksom med Reality Check är metoden för insamling av jämlikhetsdata något som byrån ger bort till andra organisationer som kan vara intresserade.

“Arbetet med jämlikhetsdata är inte en magisk lösning på bristen av mångfald i den här branschen. Men det är ett steg i rätt riktning.”, säger Sara Hadgu, ordförande i Inkluderingskommittén.