På bilden syns Zacharias Almerfors, Maria Pettersson, Eva Carlberg och Patrik Keller.  Fotograf: Anders Tegnér, Svenska Kockars Förening
På bilden syns Zacharias Almerfors, Maria Pettersson, Eva Carlberg och Patrik Keller. Fotograf: Anders Tegnér, Svenska Kockars Förening

Restaurangbranschens vardagshjälte 2024 heter Eva Carlberg

Textilia och Svenska Kockars Förenings mångfalds- och inkluderingspris för hotell- och restaurangbranschen, Restaurangbranschens vardagshjälte, delades ut den 6 september i samband med Svenska Kocklandslagets partnerträff. Priset tilldelades Eva Carlberg, kökschef på Café David i Malmö som drivs av Skåne Stadsmission.

– Vi vill lyfta en person som är en välkänd och väldigt omtyckt person med stort hjärta och engagemang för samhällets mest utsatta, berättar Maria Pettersson, president i Svenska Kockars Förening.

Juryns motivering lyfter Evas engagemang och inkludering

Juryns motivering: Den värme och det engagemang som Eva Carlberg hyser för Café Davids gäster och kökspersonal lyser igenom i allt hon gör. Att alla är välkomna såväl i matsalen som i köket oavsett ålder, ursprung, kön, sexuell läggning, trosuppfattning eller livssituation är verkligen att se till alla människors lika värde. I och runt köket förenas människor kring maten och viljan att göra gott för andra. Att dessutom kunna skapa vällagad husmanskost av skänkta råvaror eller med kort bäst-före-datum, bevisar att kreativitet frodas där människor mår bra.

– Vi är så stolta över att vårt arbete uppmärksammas på detta sätt, säger Eva Carlberg och fortsätter. De verkliga hjältarna är de gäster som trots utmaningar och svårigheter ändå orkar besöka oss och visar oss tacksamhet. Vi är garanterat den enda restaurangen som gärna ser att vi får färre gäster! Det är ett tecken på att vi lyckats i vårt arbete.

Priset delas ut för tredje året i rad

Textilia, Svenska Kockars Förening och Svenska Kocklandslaget delar ut priset och en värdecheck är på 30 000 kronor. I år delas priset ut för tredje gången.

– Det alla pristagarna har gemensamt är att de på olika sätt gör gott med en gemensam nämnare – god och vällagad mat som samtidigt gör gott i samhället. Vi tycker är viktigt att uppmuntra eldsjälar som gör gott för andra, säger Zacharias Almerfors från Textilia.

När vi frågar Eva vad hon skall unna sig för prispengarna svarar hon helt utan att tveka

– Det blir en ny sval till köket, det behöver vi verkligen!

För mer information, eller intervju med vinnaren, kontakta:

Maria Pettersson, president Svenska Kockars Förening, mobil: 070-227 54 00