Forskning om återvinning av textilavfall belönas med miljöstipendium

Forskning om återvinning av textilavfall belönas med miljöstipendium

Sunil Kumar Ramamoorthy från Högskolan i Borås är vinnare av Textilias miljöstipendium 2014. I sitt arbete belyser han svårigheterna med att återvinna/återanvända kasserade lakan och presenterar potentiella användningsområden för det återvunna materialet. Sunil kommer att belönas med 30 000 kronor för sitt innovativa arbete.

Jag är väldigt glad över stipendiet, det betyder mycket för mig att få erkännande för mitt arbete. Det är även viktigt för motivationen, för när man arbetar med något mycket är det ibland svårt att veta om det är bra eller dåligt. Det här blir en bekräftelse på att jag är rätt ute, och motiveras därför ännu mer att fortsätta att utveckla projektet, säger Sunil.

I arbetet testade Sunil tre olika metoder för att skapa ett kompositmaterial av Textilias uttjänta lakan i bomull och polyester. Resultatet av testerna visar att genom att använda textilien som den är istället för att omvandla den, förstörs inte dess konstruktion, vilket tillför styrka till kompositen. Det innebär också att en stor del av textilens ursprungliga egenskaper bibehålls.
Frågan vad man bäst bör göra med uttjänta textilier är en viktig:

– Sunil tar upp en högaktuell fråga och arbetet ligger väl i linje med stipendiets syfte. Vi vill därför premiera den här typen av forskning, berättar Maja Fägerås, produktutvecklare på Textilia.

Sunil beskriver också möjliga användningsområden av sitt kompositmaterial och identifierar i sin rapport fordons-, bygg- och marinindustrin som bra exempel på där det återvunna materialet kan användas. Han visar även att hans ekologiska komposit kan produceras i stor skala till ett lågt pris, vilket är en förutsättning för att återvinna textilier.

– För tio- tjugo år sedan var man inte intresserad av att återvinna. Idag har det utvecklats och det handlar inte längre bara om att vara snäll mot miljön eller om hållbarhet, utan det har byggts upp en hel bransch runt återvinning av material. Det är viktigt att vara med från början, och det ska bli spännande att se hur det kommer att utvecklas i framtiden, berättar Sunil.

FRÅGOR BESVARAS AV

Maja Fägerås, produktutvecklare tel: 070-391 68 56
maja.fageras@textilia.se

Textilia är en av Sveriges ledande textilserviceleverantörer. Genom en ansvarsfull och effektiv textilservice frigör vi resurser för kunder och bidrar samtidigt till en hållbar utveckling för samhället i stort. Textilia är vinnare av Miljöstyrningsrådets pris Utmärkt Hållbar Leverantör 2012. Koncernen omsätter ca 490 MSEK, har ca 400 anställda och huvudägs av Litorina Kapital. Läs mer på www.textilia.se

Therese Ellervik

Presskontakt Kommunikationsansvarig 010 188 09 86

Process för behandling av stjälkfibrer belönas med årets miljöstipendium från Textilia

Textilias miljöstipendium 2015 tilldelas Malin Larsson och Annie Nilsson från Textilhögskolan i Borås. De har undersökt möjligheterna att få fram ett alternativ till den resurskrävande bomullen i form av stjälkfibern Grewia optiva. Vi vill med årets stipendium främja forskning som leder oss mot ett mer miljövänligare alternativ till bomull och ser detta arbete som ett steg i rätt riktning.

Examensarbete om mekanisk återvinning av använda sjukvårdstextilier - Vinnare av Textilias miljöstipendium 2016

Textilia har sedan flera år tillbaka tittat på möjligheterna att återvinna våra använda textilier och engagerat oss i olika projekt som främjar detta. Detta examensarbete belyser en hjärtefråga för oss på Textilia och visar intressanta framsteg inom textilåtervinning. Vi vill därför premiera Jenny Jonssons och Jessika Vuorinens examensarbete genom att tilldela dem Textilias Miljöstipendium 2016.

Kvalitet och miljömärkta textilier i fokus när Landvetter Airport Hotel väljer textilservicepartner

”Textilservice är en enormt viktig tjänst för oss inom hotellbranschen. Vi erbjuder inte bara en säng att sova i – utan en upplevelse där kvalitet i allt ifrån mat till bäddlinne spelar en viktig roll. Att ta fram ett sortiment som inte bara håller en extremt hög kvalitet utan även är Fair Trade märkt är rätt väg att gå för oss” säger Lars-Göran Engström, Hotellchef Landvetter Airport Hotel.

Linn Josefsson, Miljöstrateg och Marlené Kerber, textilsamordnare Region Örebro Län

Region Örebro län driver på utveckling av hållbara textilier för sjukvården

Inom Region Örebro Län arbetar ca 8000 personer inom sjukvården som byter till rena kläder varje dag. Dessutom bäddas närmare 500 rena vårdplatser varje dag på Universitetssjukhuset, USÖ samt på Lindesberg och Karlskoga lasarett. Att vara med och driva på utvecklingen av hållbara textilier är därför en viktig del i Region Örebro läns långsiktiga och medvetna hållbarhetsarbete.

Förra årets mottagare av Textilias miljöstipendium skapar superstarka material av gamla sjukhuslakan.

Förra årets mottagare av Textilias miljöstipendium, Sunil Kumar Ramamoorthy, disputerar nu på avhandlingen Properties and Performance of Regenerated Cellulose Thermoset BioComposites vid Högskolan i Borås. Med gamla sjukhuslakan och trämassa har Sunil skapat superstarka kompositmaterial. De är nästan helt förnyelsebara och klarar hållbarhetskrav för exempelvis bildörrar med råge.