Paviljong Havoteket, Helsingborg

Havoteket ska öka kunskapen om havet

På Helsingborgs stadsmässa H22 City Expo i sommar öppnar Hemsö, Helsingborgs stad, Tengbom, Serneke och Helsingborgs hamn upp paviljong Havoteket. En hållbar och urban mötes- och kunskapsplats för alla som är nyfikna på havet.

30 maj – 3 juli i år pågår H22 City Expo i Helsingborg. En internationell stadsmässa med fokus på stadsutveckling och innovativa lösningar för en smart och hållbar stad. Här är Tengbom tillsammans med Helsingborgs stad och Serneke samarbetspartner till Hemsös Havoteket – ett urbant och offentligt havsrum med uppgift att stärka kunskapen och öka nyfikenheten för hållbarhetsfrågor kopplade till havet.

Hållbarhet och jämställdhet hand i hand

Havoteket ska fungera som en prototyp av framtidens inkluderande lärmiljö med utomhuspedagogik och aktiviteter för människor i alla åldrar. Besökarna får lära sig om havet ur ett hållbarhetsperspektiv, om livet under vattenytan och om havets djur- och växtliv. Här kan barn och unga mötas, läsa, labba och lära, och klappa fiskar i Klappakvariet. Konceptet vilar på ett tydligt inkluderingsperspektiv – alla ska känna sig välkomna till Havoteket.

– Vi försöker alltid hitta nya hållbara lösningar för att utveckla samhället. Som långsiktig fastighetsägare är hållbarhet mycket viktigt för oss på Hemsö. Vi vill göra allt vi kan för att bidra till en innovativ stadsutveckling. Genom vårt bidrag med Havoteket hoppas vi att fler får upp ögonen för levande hav och rent vatten, säger Berit Christenson på Hemsö.

Miljösnäll arkitektur

Arkitekturen som ska spegla havet och vinden genomsyras även den av hållbarhet och cirkulära lösningar. Byggställningar utgör grunden för paviljongen och utmed fasaden har böljande tyg placerats för att föra tankarna till havets vågor.

– Att skapa arkitektur som är snäll mot miljön, jämställd och inkluderande, och samtidigt fylld med lättillgänglig kunskap är bara möjligt i ett kreativt och skarpt samverkansprojekt. Havoteket är ett fint exempel på ett sådant projekt. Jag hoppas på att se många liknande initiativ framöver där vi tillsammans över yrkesgränser och titlar skapar nya platser för människans, samhällets och miljöns bästa, säger Vesna Vasiljkovic, ansvarig arkitekt på Tengbom.

Paviljong Havoteket kommer att byggas upp i Oceanhamnen i Helsingborg.

För mer information, kontakta Vesna Vasiljkovic - kontorschef Tengbom i Helsingborg vesna.vasiljkovic@tengbom.se

Med arkitektur gör vi världen till en bättre plats.

Tengbom är ett av Nordens ledande arkitektföretag. Med arkitektur hjälper vi våra kunder att flytta gränser och göra världen till en bättre plats. Tillsammans skapar vi hållbar och vacker arkitektur som fungerar, som berikar människors liv och som stärker våra kunder och samhället på samma gång. Sedan 1906 har Tengbom ritat många av Sveriges mest omtyckta byggnader och miljöer. Idag finns vi i femton städer från norr till söder i Sverige. Vi har också ett kontor i Helsingfors i Finland.