Vilhelm Buchaus släpper singeln “Dying Light” från kommande debut-EP

Vilhelm Buchaus släpper singeln “Dying Light” från kommande debut-EP

Vilhelm Buchaus följer upp rockbangern “Snow In The Summer” med en storslagen ballad om att växa upp med stora drömmar i en liten stad. “Dying Light” släpps den 28 juni och är ytterligare ett smakprov från kommande debut-EP som är planerad att släppas under hösten.

Det är Vilhelm Buchaus-säsong nu, det är tydligt. För drygt en månad sedan släppte 22-åringen singeln “Snow In The Summer”, och tillkännagav samtidigt att en EP är på väg. Nu är det dags för ännu ett smakprov genom nya singeln “Dying Light”.

Den nya låten “Dying Light” är nämligen något av en tidlös rockballad, en smäktande sådan som för tankarna till Bon Jovi, Aerosmith och andra 80-talsgiganter. Passande nog rör sig även texten i ett nostalgiskt tema. Låten handlar nämligen om Vilhelms hemstad – en plats där drömmar fått ge vika för det enkla livet, på gott och ont. Så här beskriver Vilhelm själv låten:

"Dying Light är en låt som jag skrev om att växa upp och att längta efter något mer i livet. Jag är uppvuxen i en liten stad och har alltid känt mig begränsad av det repetitiva och trygga vardagslivet som hör till. Mycket av den längtan efter något annat som jag kände som barn har gått in i skrivandet och inspirerat till bland annat den här låten.”

“Dying Light” är skriven tillsammans med Amanda Kongshaug och Jacob Werner, som även producerat låten. Låten efterföljs av ännu en singel i juli.