Foto: pressbild

Varas släpper singeln "New Light" från kommande EP

Varas, som 2020 släppte EP:n "Set One" är nu tillbaka med singeln "New Light". En djupt personlig och känslosam poplåt - om att se sig själv i ett nytt ljus. Ljudbilden karakteriseras av varma soulklingande piano-ackord, och livfulla men subtila gitarrer.

Lyssna på "New Light" här
!

"New Light kom till under en slags övergångsperiod, kreativt men också personligen. Jag hade börjat producera låtar som enklare kunde översättas till ett liveband på scen, och ville förkroppsliga den sinnesstämning jag var i. Att låten obetänksamt skulle visa sig själv utan glitter, så instrumentalen gjordes mänskligare, mer skör och mindre förutsägbar.", säger Varas.

"New Light" består av en suggestiv ljudbild som rör sig metodiskt framåt och bärs upp av Varas tyd-liga ID; fylld av starka melodier, lika kontrastrika som lekfulla, med texter som berör och vaggar inlyssnaren till hans värld. Låten är skriven och producerad av Varas; som nu presenterar den förstapusselbiten från en EP planerad att släppas i början av 2023.

"Tidigare var jag övertygad om att personen jag identifierar mig som är konstant, men när jag var klar med New Light blev det tydligt att jag alltid kommer att ersätta mig själv, med mig själv. Det var både läskigt och befriande att komma fram till den insikten."

––––––––––––