sixten släpper singeln ‘Living Comes With Dying’ från kommande EP

sixten släpper singeln ‘Living Comes With Dying’ från kommande EP

Den 14 juni släpper sixten (tidigare Strandels) nya singeln ‘Living Comes With Dying’. Detta är den fjärde och sista singeln från duons kommande EP ‘Misemotional’ som släpps i augusti via TEN Records.

Lyssna på singeln här!

‘Living Comes With Dying’ är en emotionellt laddad låt inspirerad av en personlig upplevelse när en väns mamma gick bort i cancer förra året. I en tid då andra ämnen kändes obetydliga blev vännens smärtsamma erfarenhet en källa till inspiration för duon.

“Vi kände att vi inte kunde skriva om något annat än det våra vänner behövde gå igenom”,säger sixten. “Andra saker som kärleksbekymmer som vi vanligtvis skriver om blev betydelselösa i jämförelse. ‘Living Comes With Dying’ är tillägnad de människor som förlorat de allra käraste de haft i sina liv och är samtidigt en påminnelse om hur viktigt det är att fortsätta stötta cancerforskningen.”

Sedan debuten 2016 med EP:n ‘Chance Of Rain’ och genombrottet 2019 med låten ‘Slip’ har sixten etablerat sig starkt i musikvärlden. ‘Slip’ har spelats över 7 miljoner gånger på Spotify och deras samlade katalog har över 15 miljoner streams. 2017 åkte duon på en 13 datum lång sommarturné som support för Per Gessle, och sedan dess har deras karriär fortsatt att växa.

Under hösten 2023 har sixten byggt upp inför sitt första EP-släpp under det nya namnet. I oktober kom titelspåret ‘Misemotional’, följt av den countrydoftande balladen ‘Ocean In Me’ i november. I början av året släppte de även en vacker tolkning av Fleetwood Macs ‘Thrown Down’ som en bonus mellan singlarna. Och nu har det blivit dags för den fjärde och sista singeln innan EP:n släpps i augusti. På ‘Living Comes With Dying’ bjuds det på sorgligare tongångar och arrangemang som för tankarna både till The Police och Lana Del Rey.

Text: Tova Strandell, Sixten Strandell och Andreas Mattsson [Popsicle].
Produktion: Kevin Andersson och Theodor Stocks.