Foto: Jesper Smeding

sixten släpper EP:n "Misemotional"

Idag, den 23 augusti, tar syskonduon sixten ett betydande steg framåt med släppet av sin andra EP Misemotional. Med en doft av 90-talets countrypop tar de med lyssnaren på en känslomässig resa som väver samman glädje, sorg, hopp och förvirring.

yssna här: https://found.ee/sixten_misemo...

Åtta år efter debuten med EP:n Chance of Rain gör syskonduon sixten, bestående av Tova och Sigge Strandell, en efterlängtad comeback med Misemotional. Titeln fångar de motstridiga känslor som de båda tampats med sedan framgången med deras hit Slip från 2019 – en period som inneburit både ett namnbyte och en nyfunnen musikalisk glöd.

Låtarna på Misemotional är resultatet av flera års intensivt skapande och speglar den personliga och konstnärliga utveckling som Tova och Sigge har genomgått. Med sin tydliga prägel av 90-talets countrypop tar EP:n med lyssnaren på en resa, där de redan släppta singlarna Ocean In Me och Living Comes With Dying förenas med fyra helt nya, kraftfulla spår.

sixten om tematiken bakom Misemotional:

"När en tragedi inträffar eller när kärleken slår en i magen så kan många känslor brusa upp. Ibland vet man inte om man ska tillåta sig själv att känna starkt och uttrycka sig eller om man ska tona ner sig själv och stänga inne känslorna. Låtarna på EP:n har tendenser åt båda hållen – att i ett skede så brinner man nästan upp och i nästa stund så fryser man till is.”

Misemotional är inte bara ett bevis på Tova och Sigges talang, utan också resultatet av samarbeten med några av Sveriges mest välrenommerade låtskrivare och producenter. Bland dessa finns Johan Lindbrandth (som skrivit för Veronica Maggio och Thomas Stenström), Andreas Mattsson från Popsicle, samt flera medlemmar från Sarah Klangs team, inklusive Theo Stocks, Kevin Andersson och Mattias Hagström.

Track list:
1. Misemotional
2. Losing Game
3. Atlantic
4. Ocean In Me
5. Thrown Down
6. Living Comes With Dying

Om sixten
Sixten, tidigare Strandels, består av syskonduon Tova och Sigge Strandell. Sedan debuten med “Chance Of Rain” (2016) och genombrottssingeln “Slip” (2019) har de släppt en rad guldcertifierade singlar och uppträtt både i och utanför Skandinavien. Deras samlade katalog har streamats över 15 miljoner gånger på Spotify och 2017 turnerade duon som förband till Per Gessle på en 13 datum lång sommarturné. Under hösten 2023 släpptes den första singeln “Misemotional” från deras kommande EP med samma namn som släpps via TEN Records den 23 augusti.