Så Mycket Bättre-aktuella Omar Rudberg intar Cirkus Stockholm

Så Mycket Bättre-aktuella Omar Rudberg intar Cirkus Stockholm

[Pressmeddelande via Jubel Agency] Den 17 februari intar Omar Rudberg tillsammans sitt band, Cirkus Stockholm, för sin allra första stora solokonsert. Med en gedigen katalog, och med ny musik i ryggen kan publiken vänta sig en energifylld scenupplevelse från det största svenska populärkulturella fenomenet just nu.

"Denna konsert markerar starten på ett spännande år med ny musik och fler liveframträdanden," säger Omar. "Jag ser verkligen fram emot att få dela min passion med fansen."

Omar Rudberg har trots sin unga ålder en gedigen resumé av turnéer och arena-shower i både Sverige och USA tillsammans med sitt tidigare band FO&O. Men nu ställer han sig på scen under eget namn för sin första stora solokonsert någonsin. Omars redan gedigna katalog har streamats över 80 miljoner gånger och hans låtar har certifierats både platina och guld – flera gånger om.

Den ständigt aktuella Omar följde i oktober upp sommarens singelreleaser med låten “Off My Mind”, en reggaetonbanger som han gjort tillsammans med dans-popduon Jubël. Omar har under hösten även hunnit med att bredda sitt cv med lanseringen av sitt egna beautymärke OMR Beauty. På lördag ser vi även Omar i TV-rutan när han kliver in i Så Mycket Bättre-huset för första gången.

Cirkus Stockholm blir Omars första konsert 2024, men det är bara början på ett år fyllt av mer ny musik och fler konserter med denna kreativa kraft som sällan ligger på latsidan.

OM OMAR
Omar Rudberg föddes i Venezuela 1998 och är en Stockholmsbaserad sångare och skådespelare. Efter att ha vunnit flertalet talangtävlingar och byggt upp en fanskara på YouTube började Omars karriär att ta fart på riktigt. När han var 14 år blev han medlem av Skandinaviens, då och än idag största pojkband FO&O, som på fyra år lyckades ro i land bland annat hela tre MTV EMA’s. Det var i samma veva som Omar också fick tillfälle att dela scen med Justin Bieber och One Direction. 2017 valde dock medlemmarna i bandet att gå skilda vägar, för att istället satsa på sina respektive solokarriärer. Ett beslut som visade sig vara bland de bästa i Omars karriär.

2018 kom Omars första singel i egenskap av soloartist. Låten, som gästades av svenska rapparen Lamix, fick namnet QUE PASA och blev snabbt guldcertifierad. Och för Omar, som pratar spanska lika bra som han pratar svenska, blev QUE PASA också startskottet på ett musikaliskt grepp där han kunde ge sig själv friheten att blanda både språk och musikinfluenser från olika delar av världen. Omar har sedan dess släppt låtar på både svenska, engelska och spanska samt deltagit i Melodifestivalen två gånger – senast med bidraget Moving Like That 2022. Samma år kom också Omars efterlängtade debutalbum OMR som streamats över 19 miljoner gånger.

På senare år har Omar dessutom lyckats göra stort avtryck i ännu en bransch – film och TV. 2021 fick han en av de två ledande rollerna i Netflix-dramat “Young Royals” som fick stort genomslag både innanför och utanför Skandinaviens gränser. Serien nådde svindlande 9,8 miljoner strömningar på sin andra vecka efter premiären och placerade sig på Netflix topp tio-lista över icke-engelskspråkiga serier. Omar utsågs även tidigare i år till ”Sveriges bäst klädda man” av både ELLE och Café, samtidigt som han även debuterade i Sommar i P1.

Med en följarskara på närmare 4,5 miljoner på sociala medier (2,2 miljoner på Instagram, 1,8 miljoner på TikTok, 500 tusen på Twitter och 185 tusen på YouTube) är det tydligt att Omar är en av de absolut största svenska populärkulturella fenomenen i sin generation.

–––––––––
Omar Rudberg är signad till TEN Mgmt, TEN Records och TEN Songs.