Foto: Johanna Pettersson

Melina Borglowe släpper EP:n “Varenda vissen krans” – en poetisk skildring som inte väjer för livets alla dimensioner

Idag den 27 september släpper vispopartisten Melina Borglowe sin andra EP “Varenda vissen krans” via TEN Records. EP:n, som består av sex omsorgsfullt sammanvävda låtar, speglar kärlekens skiftande skepnader och naturens symbolik.

Lyssna här: https://found.ee/melinaborglow...

Med “Varenda vissen krans” bygger Borglowe vidare på den varma och omfamnande atmosfär som har blivit hennes signum. Genom poetiska texter och en röst fylld av både djup och nyans tar hon med lyssnaren på en kronologisk resa genom livets avgörande ögonblick – från att finna kärleken till att bli mamma. Varje låt på EP:n är en del av en berättelse som skildrar de komplexa känslor och erfarenheter som följer med dessa skeden.

“Den här EP:n är ett porträtt av den resa som kastade mig mellan ljusa, vackra stunder och mörka, svåra prövningar. Jag har vänt ut och in på mig själv, brottats med oro och tivel, för att slutligen landa i en plats av acceptans. Om priset för allt det fina är att möta allt det fula, så är det värt varenda vissen krans," säger Melina Borglowe.

De sex låtarna på “Varenda vissen krans” är en noggrant utformad musikalisk resa. Öppningsspåret “Du och jag och kärleken” väcker nostalgi genom sina referenser till ikoniska kärleksfilmer, medan ”En tår för varje tår” skildrar två människor som tar sig igenom mörkret tillsammans, symboliserade av årstidernas växlingar. ”Den allra vackraste” är en innerlig kärlekshyllning medan “Förgätmigej” genom naturmetaforer beskriver sorgen och saknaden efter att en person gått bort.

Och det är här hennes styrka ligger – att genom till synes enkla och subtila beskrivningar lyckas berätta om de stora känslorna och händelserna i livet.

Med denna EP befäster Borglowe ytterligare sin position som en av Sveriges mest lovande unga vispopartister. Musiken, som präglas av en folklig charm och en röst som förmedlar både sårbarhet och styrka, har tidigare uppmärksammats av bl.a. Jan Gradvall som sammanfattade det med; “Den mest lovande vispopartisten sedan Lisa Ekdahls genombrott i mitten på 1990-talet.”

Släpper musikvideo till “Du och jag och kärleken”
Som en del av lanseringen kommer fokusspåret “Du och jag och kärleken” att visualiseras genom en musikvideo, regisserad av Sune Chee, som släpps i samband med EP:n.

Låtlista

1. Du och jag och kärleken