Lucky Lou släpper andra singeln 'Leave Me Alone' från sin kommande debut-EP

Lucky Lou släpper andra singeln 'Leave Me Alone' från sin kommande debut-EP

Lucky Lou följer upp debuten med nya singeln Leave Me Alone som släpps idag den 31 maj. Precis som på föregångaren är det en mörk tematik som råder när hon gör upp med de känslor som kommer efter att ha blivit dåligt behandlad i en relation. Singeln är en del av Lucky Lous kommande EP Dance Melancholia som släpps den 14 juni.

Lyssna på 'Leave Me Alone'!

Lucky Lou är, efter flera år som framgångsrik låtskrivare, nu redo att själv ta steget ut i rampljuset. I början på maj kom hennes första singel som soloartist – den egenproducerade Space – om en vänskapsrelation som man vuxit ur. När hon nu delar med sig av singel nummer två rör hon sig in i ytterligare ett känslosamt tema.

På nya singeln Leave Me Alone delar Lucky Lou nämligen med sig av den ilska hon känner efter att ha blivit dåligt behandlad i en relation. Singeln, precis som resten av låtarna på hennes kommande debut-EP, kan betraktas som olika faser i en kärlekshistoria som tillsammans bildar en tematisk helhet. Låtarna, säger Lucky Lou, är lite som sidor ur en dagbok, på vilka hon får ge uttryck för sina känslors yttersta toppar och dalar. I fallet med Leave Me Alone är det stort fokus på det sistnämnda.

“Sorg och ilska är nära besläktat och ofta kommer ilskan som en försvarsmekanism när man sörjer. Det är vad denna låten handlar om. När man känner en sån ilska över hur man blivit behandlad att det nästan blir som ett hat mot en person. Ännu värre blir det när personen i fråga vägrar lämna en i fred.”

Precis som föregångaren är Leave Me Alone producerad av henne själv och flirtar med influenser från bland annat UK Garage. Men själv kallar Louise sin musik för "Sad Dance" – ett begrepp som definieras av sina rosaskimrande och råa kontraster. I sin musik korsbefruktar Lucky Lou nämligen positivt kodade inslag som uptempo-rytmer och drömmiga synthmattor med en kaxig och feminin berättarteknik där teman som trauman, olycklig kärlek – eller som i det här fallet, ilska – avlöser varandra. Resultatet: något man vill dansa och gråta till samtidigt.

Label: TEN Records
Publishing: TEN Songs