Lucky Lou EP-debuterar med 'Dance Melancholia'

Lucky Lou EP-debuterar med 'Dance Melancholia'

Lucky Lou EP-debuterar med Dance Melancholia – fem låtar om en kärleksrelations uppgång och fall, berättat ur ett baklängesperspektiv. EP:n, som släpps idag den 14 juni, föregås av singlarna Space och Leave Me Alone, och inleds med fokusspåret C’est La Vie.

Lyssna på EP:n här!

EP:n Dance Melancholia skulle aldrig bli av. Men ibland är det som att musiken inte låter sig kontrolleras. Så var det i fallet med artisten Lucky Lous oplanerade EP- och artistdebut. I samband med att Louise Lindberg, som hon egentligen heter, köpte en ny dator väcktes en lust att lära sig producera och uttrycka sig friare. Förväntningarna var ödmjuka, men resultatet något av det motsatta. För bara några månader senare stod hon där med en färdig EP.

“Hela grejen var egentligen bara ett experiment som jag trodde jag skulle misslyckas med. Istället öppnades en ny dörr av att kunna uttrycka sig på ett bredare plan. Jag blev helt kär i att skapa något från grunden och att lära mig att lita på processen. Det blev som en resa genom mig själv via skapandet, vilket hjälpte mig få insikt i hur jag kände och tänkte kring vissa saker.”

Under våren har två låtar släppts – den 80-talsdoftande Space och den något råare, nästan dubstep-skitiga Leave Me Alone. Bägge låtarna ger en fingervisning om soundet på EP:n som bjuder på både smutsrosa cinematiska synthmattor, UK Garage-rytmer och skickligt snickrade popmelodier. Men framför allt är låtarna på EP:n att betrakta som dagboksinlägg, där var och en avhandlar olika stadier av en lika snårig som passionerad kärleksrelation. EP:ns öppningsspår C’est La Vie beskriver till exempel relationens uppbrott.

“C’est La Vie handlar om att bli lämnad av någon som man trodde att man skulle leva hela livet med. Vilken sorg det är att bli ofrivilligt ensam och att acceptera ett definitivt slut på något man inte vill vara utan. EP:n börjar med slutet och slutar med början på en och samma kärlekshistoria. Varje låt är som en tillbakablick på hur man hamnat där man hamnat.”

Dance Melancholia är skriven och producerad av Louise “Lucky Lou” Lindberg och blir hennes EP-debut både som artist och producent.

-------

Louise “Lucky Lou” Lindberg är en Stockholmsbaserad sångerska, låtskrivare och producent från Alingsås. Innan hon påbörjade sin artistkarriär har hon gjort sig känd som en eftertraktad låtskrivare med framgångar i både USA, Europa, Australien och Sydkorea. Bland hennes samarbeten räknas välkända namn som Benjamin Ingrosso, Astrid S, NOTD, David Guetta, Galantis, Icona Pop, Ofenbach och Zara Larsson. Hon har även medverkat på Armin Van Buurens “One More Time” som nådde #1 på US Dance Radio Chart samt singeln “2 Baddies” från NCT 127s album med samma namn. Albumet blev en enorm succé och gav Louise hennes första listetta på US Billboard Chart. 2024 debuterar hon som soloartist.

-------
Label: TEN Records