Foto: Lily Lutton

Icona Pop släpper singeln ”Fall In Love” från kommande album

Icona Pop har byggt upp stora förväntningar, med en singel i taget, inför deras andra fullängdare ”Club Romantech” som släpps den 1 september. Men innan dess ska vi få ett allra sista smakprov genom nya singeln ”Fall In Love”, som släpps idag med tillhörande video.

"Fall In Love handlar om det där ögonblicket när man faller för någon SÅ HÅRT att det känns som att springa rakt in i en vägg. Man tappar fotfästet och förmågan att rikta sin uppmärksamhet någon annanstans. Soundmässigt är det ett slags experiment av vår poppigare sida, där vi testade att mixa en superrak text med en melodi som låter som en sampling, trots att det är vi som sjunger."

I februari inledde Icona Pop sin albumkampanj med Galantis-samarbetet ”I Want You” som fick omedelbar radiosupport av P3 (A-rotation), NRJ och RIX FM. Sedan dess har de släppt ytterligare fyra singlar, där den senaste i raden – ”Desire” (med Joel Corry och Rain Radio) – bl.a. uppmärksammades av Tali da Silva (SVT) som ett av veckans bästa släpp.

Den 1 september släpper Icona Pop det efterlängtade albumet ”Club Romantech”, men innan dess får vi ett avslutande nummer genom den nya singeln ”Fall In Love”. En låt som visar prov på duons mer känslosamma och melodiska sidor. Producerad av YARO (Swedish House Mafia) och Mark Ralph (Jax Jones, Rudimental, Zara Larsson m.fl.).

Under sommaren har Icona Pop uppträtt på festivaler som Beachfront Festival, Big Day Summer Festival (FI), Kayak, Piteå Dansar, Uport, Malmöfestivalen och Lollapalooza. På Lollapalooza tvingades festivalen för första gången stänga entrén till Perry Stage, då det var så många som ville se dem live. Där framfördes bland annat "Fall In Love" för första gången – som sedan dess har varit en publikfavorit.

––––––––

Label: TEN Records / Ultra Records / Iconic Sound Recordings