Lucky Lou_pressbild

Hitmakaren Louise Lindberg solodebuterar som Lucky Lou och släpper singeln "Space"

Låtskrivaren och producenten Louise Lindberg, känd för sina samarbeten med bl.a. Zara Larsson, Astrid S, NOTD och David Guetta, artistdebuterar under aliaset Lucky Lou. På sin första singeln – den egenproducerade "Space" – har hon byggt upp en värld där suggestiva synthmattor och UK Garage-trummor sätter stämningen för en berättelse om förlorad vänskap.

Louise Lindberg har jobbat bakom kulisserna i många år och har nått flera internationella framgångar med listettor i både USA, Europa och Australien. Men nu är hon redo att själv ställa sig i rampljuset. Under aliaset Lucky Lou gör hon drömsk dansant popmusik, eller "Sad Dance" som hon själv kallar det; om trauman, ilska och komplicerade relationer.

I den 80-talsdoftande debutsingeln "Space" handlar det till exempel om att frigöra sig från en vänskapsrelation som svalnat. Singeln är det första smakprovet från hennes kommande debut-EP som släpps innan sommaren.

"Under hela perioden som jag gjorde EP:n så hade jag ganska många fall outs med folk i min omgivning och jag kände mig överstimulerad och tagen för givet. Låten handlar om sorgen i att behöva göra slut med en nära person som man älskar och känt väldigt länge."

"Space" släpps via TEN Music Group och är skriven och producerad av Louise Lindberg.

Om Lucky Lou
Louise Lindberg är känd för sina låtskrivarprestationer för artister som Zara Larsson, Astrid S, NOTD och David Guetta. Bland hennes framgångar räknas “Do it Better” av Felix Jehn och Zoe Wees som klättrade till andraplatsen på tyska radiotopplistan och Armin Van Buurens singel “One More Time” som blev etta på amerikanska Dance Radio Chart. Hennes senaste samarbeten inkluderar titelspåret “2 Baddies” av NCT 127. Albumet med samma namn sålde över en miljon exemplar första veckan och Louise kunde tillgodoräkna sig sin första Billboard 200-listplacering.

Under 2024 debuterar hon som soloartist under aliaset Lucky Lou. Och i sin musik korsbefruktar hon elektroniska beats och uptempo-rytmer med en lika rå som feminin berättarteknik. Det faktum att hon både skriver och producerar sin musik är väsentligt för hennes uttryck och lämnar lyssnaren med en injektion av existentiella reflektioner och bitterljuv romantik stöpt i DIY-format. Låtarna från den kommande EP:n är därför lite som kapitel i en låtskrivares dagbok.

________