Foto: Erik Pousette

boerd och Boko Yout släpper EP:n "Griot"

Producenten boerd (Bård Ericson) och den Grammis-nominerade och Manifestprisade artisten Boko Yout (Paul Adamah) släpper en gemensam EP som fått titeln “Griot”. EP:n innehåller de tidigare släppta singlarna “All My Life” och “Lavendel” samt de nya spåren “Sooky Sooky” och “Dédévi”. EP:n släpps idag den 15 mars via boerds egna etikett, Blunda.

LYSSNA PÅ "GRIOT" HÄR!

Det var i januari som vi för första gången fick smaka av det musikaliska hopkok som producenten boerd och artisten Boko Yout spisat vid sidan av sina respektive solokarriärer. Med singeln “All My Life” visade de prov på konsten att korsbefrukta deras fäbless för trip hop-beats med boerds vackra rhodesarrangemang och Boko Youts starka melodispråk. Låten klättrade inte bara in på Spotifys lista över de 50 mest virala låtarna i Sverige, utan fick också omedelbar rotation på P3.

I februari kom uppföljaren, insomnia-stycket “Lavendel”, som presenterade en skörare sida av duons samarbete och som är framförd på svenska. På “Lavendel” blandas bl.a. sensibla stråkar med akustiska gitarrer och melodier som andas svensk folkmusik och jazz. På EP:n hörs också, förutom de konsekventa trip hop-influenserna, inslag av electronica, pop och ambient som för tankarna till 90-talet

“Jag har länge inspirerats av 90-talets trip hop från UK, till exempel Portishead och Massive Attack, vilket nog hörs mer på den här EP:n än något jag gjort tidigare. Mitt och Boko Youts första samarbete är för mig en introspektiv och reflekterande samling låtar, både i text och musik.”, säger boerd om samarbetet.

“Griot” släpps den 15 mars och vad titeln beträffar anspelar den på ordet för en slags västafrikansk muntlig historieberättare, poet och/eller trubadur. Hur stark koppling begreppet har till låtarna på “Griot” låter vi vara osagt, men så här beskriver Boko Yout själv arbetet med texterna:

"I skrivandet har jag varit ärlig och skör. Det är en dokumentering av ett större sorgearbete. Jag vrider och vänder på missbruk, relationer och funderingar om döden. Det var aldrig planen, det bara blev så. Musiken blir ett sätt att reflektera och processa det som tynger.”

Tracklist:

1. All My Life