Augustine släpper video och adderar nya turnédatum i Europa

Augustine släpper video och adderar nya turnédatum i Europa

Det har gått drygt två veckor sedan Augustine släppte sitt bejublade andra album “Youth And Why It Ends” [OKT8]. Och nu har det blivit dags att bjuda på en video till albumets fokusspår “For The Moment”. Dessutom åker han ut på en Nordenturné, där redan hälften av datumen är slutsålda, samtidigt som han fyller på med nya datum i Europa.

Augustine släppte nyligen “Youth And Why It Ends” – ett album om ungdomens förgänglighet – som tagit honom och kompanjonen Rassmus Björnson lite drygt två år att snickra ihop. Och även om både ungdomen och resan med albuminspelningarna nu har nått vägs ände, väntar istället en minst lika spännande exkursion. I början av 2024 åker han nämligen ut på en Nordenturné med nio datum, varav fem av dem redan är slutsålda. Dessutom är det nu bekräftat att våren fylls upp med turnédatum i Europa och stopp i bl.a. Berlin, Paris och London.

"Jag längtar efter att få berätta det här albumet på scen. Det känns fantastiskt att få åka ut och spela dessa låtar, att få trixa och göra om dem till live är bland det roligaste som finns."

Turnéplan:

8 feb – Köpenhamn, Hotel Cecil (slutsålt)
9 feb – Köpenhamn, Hotel Cecil (slutsålt)
10 feb – Lund, Mejeriet (fåtal)
16 feb – Uppsala, Katalin (slutsålt)
17 feb – Norrköping, Arbis
23 feb – Oslo, Parkteatret (slutsålt)
24 feb – Göteborg, Trädgår’n
2 mar – Stockholm, Berns (slutsålt)
5 apr – Berlin, Berghain Kantine (NY)
6 apr – Hamburg, Häkken (NY)
7 apr – Amsterdam, Paradiso (NY)
8 apr – Paris, Supersonic (NY)
9 apr – London, Hootananny (NY)
12 apr – Volda, X2-festivalen (NY)

Biljetter: iamaugustine.com

Släpper musikvideo till "For The Moment"
Utöver den stundande turnén är Augustine också aktuell med en purfärsk ny video inspelad i Italien. I videon får vi följa med honom på en drömsk voyage genom Lake Como och de majestätiska landskap som omger sjön – till tonerna av albumets fokusspår.

Pressröster "Youth And Why It Ends"

"Jag är väldigt svag för Augustine enda sedan han debuterade för några år sedan. Falsetten, det mjuka soundet, allt han rör vid blir vackert och soligt."
– Tali da Silva, SVT Kulturnyheterna

"Augustine är på god väg att bli en självklar ambassadör för den svenska och internationella alternativpopscenen. Albumet kan vara ett av 2023 allra bästa släpp”

– GAFFA (6 av 6)

“En ambitiös vidareutveckling av debuten, där de bakåtblickande musikreferenserna balanseras upp av snillrikt textförfattande”
– Dagens Nyheter (4 av 5)

"This new and complex album could easily be considered the next classic coming-of-age soundtrack. Its heartening vibe and tasteful lyrics add a feeling of hope for listeners, with the knowing and knowledge that someone else is experiencing the same life complications as themselves."
– METAL Magazine

_____________